digitale kabeltelevisie

Mediacenter

Voor wie niet zelf aan het knutselen wil gaan zijn er ook kant en klare oplossingen te koop. O.a. media-center.nl levert dergelijke systemen. Het model waar ik mee gespeeld heb is nog gebouwd op basis van Showshifter op Windows XP (Dus niet XP Media Center Edition). Ondertussen zijn er andere modellen beschikbaar o.a. met dual tuner functie op basis van andere software (ShowVision). Een media-center combineert diverse functies in een apparaat; video-recorder, DVD/CD-speler, maar ook internet toegang is mogelijk.

De functie als kabel-decoder in dit apparaat is gebouwd met een FireDTV kaart, met daarin een AlphaCrypt CAM.

Hardware

media-center voorkant

media-center voorkant displayAan de voorkant is het media-center voorzien van een blauw display, zodat direct af te lezen is naar welke zender nu gekeken wordt.

Afstandsbediening

afstandsbediening media-center De speciale afstandsbediening heeft diverse functietoetsen om de verschillende functies te gebruiken. Helaas is Showshifter nog wel duidelijk een PC-applicatie, en met de cursor-toetsen door een scherm navigeren is niet zo logisch en makkelijk als met een gewone muis.

Aansluitingen

aansluitingen media-center achterkant
Van links naar rechts; behalve de gewone PC aansluitingen (waarvan de monitor-aansluiting niet gebruikt wordt), een optische en coax digitale geluidsaansluiting. Daarnaast de plek waar de smart-card ingevoerd moet worden (Hier zit de firedtv-kaart ingebouwd). Daarnaast de video-kaart, met een s-vhs en een component aansluiting. Helemaal rechts de aansluitng voor de antenne, met een F(schroef)-connector.

aansluitingen media-center voorkant
De aansluitingen aan de voorkant, weggewerkt achter een klepje, voor koptelefoon, microfoon, Firewire en USB.

Dit media-center is voor koeling voorzien van een ventilator. Welliswaar een behoorlijk stille, maar passieve koeling is voor een huiskamer misschien toch prettiger.

Software

showshifter hoofdmenu
Er is gekozen voor het gebruik van Showshifter, en deze is helemaal in het Nederlands vertaald. Dit is het hoofdmenu met functies voor TV kijken, CD's afspelen, MP3's afspelen, etc.

showshifter TV kijken
Het menu van waaruit TV gekeken kan worden. De kanalenlijst moet handmatig ingesteld worden, deze versie van de software is nog niet zo gebruikersvriendelijk dat na ingeven van het netwerknummer alle kanalen vanzelf opgezocht worden. Dat betekent ook dat als er zenders toegevoegd worden door het kabelbedrijf het media-center deze niet vanzelf in de lijst toevoegd. (Dat zal de nieuwe software wel gaan doen)

showshifter nu/straks informatie
De nu/straks informatie in beeld. Omdat de videokaart niet in staat is een puls door te geven aan de TV om te schakelen tussen gewoon beeld en breedbeeld wordt dat iets anders opgelost. Bij een breedbeeld TV is het beeld dat uit de PC komt altijd 16:9 (Dat moet je dus één keer handmatig op de TV instellen). Maar bij een 4:3 programma zitten de zwarte balken links en rechts in het signaal. Daardoor kan het dat bij een 4:3 programma de EPG-informatie toch in breedbeeld te zien is.

Wat in deze versie van de software nog ontbreek is teletext en ondertiteling.

showshifter uitgesteld kijken
Omdat een PC voorzien is van een harde schijf kan er ook 'uitgesteld' gekeken worden (time-shiften). Het programma wordt opgenomen op de harde schijf, en tijdens het opnemen kan er gekeken worden, en ook heen en weer gesprongen. Natuurlijk zijn ook gewone opnames om te bewaren mogelijk.

EPG

EPG schema
Het overzichtsscherm in de EPG. Na klikken op een programma verschijnt het volgende scherm;

EPG opname inplannen
Hierin meer informatie over het gekozen programma, en meteen de mogelijkheid het programma op te nemen, eenmalig, dagelijks of wekelijks

Overig

Een media-center kan ook gebruikt worden om andere dingen te doen dan alleen TV te kijken;

Divx afspelen
Vanauit dit scherm kunnen video-bestanden afgespeeld worden. Dat kunnen eerder opgenomen programma's zijn, maar ook .DivX files.

media-center MP3 overzicht
Ook MP3s kunnen met het media-center afgespeeld worden. Albums kunnen voorzien worden van bijbehorende plaatje.

opzoeken CD titels
Bij het afspelen van een gewone CD wordt op internet gezocht naar de bijbehorende titels.

weersinformatie
De internetverbinding kan ook gebruikt worden voor het ophalen van weersinformatie.

satelliet beelden
En zelfs satelliet kaarten kunnen daarbij gedownload worden.