digitale kabeltelevisie

« TV Home: Genre Info in EPG Casema kiest koopmodel »



Interactieve tv nog ver weg voor Alkmaar

01 mei 2004

Uit het Het Noordhollands Dagblad: Interactieve tv nog ver weg voor Alkmaar.

"Abonnees van de Alkmaarse kabel hoeven er niet op te rekenen dat ze op korte termijn kunnen aansluiten bij UPC Digital. Dat pakket biedt momenteel onder meer 70 televisiezenders (later dit jaar 100), e-mail en andere interactieve toepassingen. Komende herfst pas komt er duidelijkheid of de Alkmaarse kabel in het investeringsprogramma van volgend jaar van UPC zal worden opgenomen. "

"De Alkmaarse abonnee moet het voorlopig doen met Mr. Zap dat onder meer 40 tv-zenders digitaal aanbiedt. Ook kan men er films bestellen. Mr. Zap is destijds onder het bewind van de exploitant van de Alkmaarse Kabel ingevoerd. UPC heeft toen het eigenaar werd van het Alkmaarse kabelnet, het contract met de exploitant van Mr. Zap, Mediakabel overgenomen. Dat contract loopt volgens UPC-woordvoerder R. van der Aart door tot eind van dit jaar. Mr. Zap is wel alvast omgedoopt in UPC Digital. Dat contract op zich is dus een hinderpaal voor een snelle invoering van UPC Digital. Maar er zijn ook technische hindernissen te overwinnen, zo legt Van der Aart uit. Er moet nieuwe soft- en hardware worden geïnstalleerd. Zo moeten alle wijkcentrales worden aangepast. Volgens van Der Aart vergt dit een investering van 'honderdduizenden' euro's. "Dat moet maar in het investeringsprogramma passen', aldus Van der Aart. Daarbij komt dat Alkmaar niet het enige gebied is waar forse investeringen zullen moeten worden gepleegd om de doorgifte van UPC Digital mogelijk te maken. Ook een stad als Rotterdam behoort nog tot de witte vlekken."

"Uiteindelijk zal het er wel van komen dat de Alkmaarse abonnee UPC Digital zal kunnen afnemen. UPC wil in zijn gehele dekkingsgebied tot een gelijk aanbod komen 'omdat dan onder meer een veel flexibeler voorraadbeheer en een veel gunstiger inkoop mogelijk is', aldus Van der Aart. Ook kan met één product, dat onder één naam bekend is, nationaal gezien beter reclame worden gemaakt."