digitale kabeltelevisie

Nieuws

Rekam marktaandeel nadert 50%

08/08/2014

rekam/caiway 2e kartaal 2014
Het marktaandeel van Rekam kabel in Gouda blijft dalen, en bedraagt op dit moment 50,06%. Het totaal aantal abonnees dat TV kijkt via de kabel van Rekam bedroeg 28.173, en met 56.284 mogelijke aansluitingen komt het marktaandeel dan uit op 50,06%. Bij Rekam is het mogelijk te kiezen uit twee (digitale) aanbieders; Rekam zelf met een relatief klein zenderpakket en Caiway met uitgebreidere en duurdere zenderpakketten. Sinds 10-10-10 worden bij Rekam geen analoge zenders meer doorgegeven.

Rekam eindigde afgelopen kwartaal met 16.517 abonnees, Caiway had er 11.656. Het aandeel van Caiway op de Rekam-kabel is al tijden stabiel rond de 42%, het verlies van abonnees is bij beide aanbieders verhoudingsgewijs even groot.

Bij Rekam is het basis-zenderpakket ongecodeerd. Een klein aantal zenders (CNBC, SWR, RTL Television, France 2, TVE en Rai Uno) wordt gecodeerd doorgegeven. Daarvoor heeft de abonnee dus een smartcard nodig, maar er hoeft geen extra abonnementsgeld voor betaald te worden. Op dit moment hebben 531 abonnees dit extra pakket. Vorig kwartaal waren dat er nog 571.

Marktaandeel blijft sneller dalen dan dat van Ziggo en UPC

marktaandeel rekam upc ziggo 2e kwartaal 2014
Het blijft opvallend dat het marktaandeel van Rekam (inclusief de Caiway abonnees) sneller blijft dalen dan dat van Ziggo en UPC. Dit terwijl het aanbod van Rekam toch aantrekkelijker lijkt; een goedkoop pakket van Rekam en een uitgebreider pakket via Caiway.

# permalink

UPC marktaandeel 56,4%

06/08/2014

UPC Q2 2014
Het totaal aantal TV-abonnees van UPC Nederland is in het tweede kwartaal gedaald met 11.900 tot 1.603.500. Het aantal mogelijke aansluitingen (homes passed) bedroeg 2.843.700, zodat het marktaandeel van UPC voor TV in haar verzorgingsgebied uitkwam op 56,4%.

marktaandeelupc q2 2014

Het aantal klanten dat een betaald abonnement heeft op digitale TV steeg met 5.900 tot 1.119.900. Daarmee heeft 69,8% van de UPC klanten een betaald digitaal abonnement. Daarnaast biedt UPC nog een 'gratis' digitaal basispakket van 30 SD-zenders, en Nederland 1,2 en 3 in HD. Voor dit basispakket is geen smartcard nodig, het is dan ook niet bekend hoeveel mensen hier naar kijken.

Bron: kwartaalcijfers LGI

# permalink

Daling extra zenderpakketten Ziggo

04/08/2014

abonneeverloop Ziggo tot 2e kwartaal 2014
In het tweede kwartaal van 2014 is het aantal Tv-abonnees bij Ziggo gedaald met 7.000 tot 2.777.000. Het aantal mogelijke aansluitingen (Homes passed) bedroeg 4.258.000, waarmee het marktaandeel van Ziggo voor TV in haar verzorgingsgebied uitkwam op 65,2%. Het aantal digitale abonnees steeg met 13.000 tot 2.317.000. Een abonnee telt als digitale abonnee als hij de beschikking heeft over een geactiveerde smart card. 83,4% Van de Ziggo abonnees kan daarmee digitale TV kijken.

Extra pakketten

Ziggo klanten extrazenders
Het aantal klanten dat een abonnement had op één of meer extra zender pakketten (digital pay TV subscribers) daalde met 34.000 tot 823.000. Daarmee is 35,5% van alle digitale kijkers. Volgens Ziggo is de afname in het tweede kwartaal vooral te wijten aan het einde van het voetbalseizoen, vergeleken met een jaar geleden nam het aantal af met 45.000, en die daling wordt veroorzaakt door de slechte economische omstandigheden, een omschakeling van vaste abonnementen naar On Demand video en de toegenomen concurrentie van Over The Top (OTT) premium TV providers.

Video On Demand

Over het exacte aantal transacties voor Video On Demand (VOD, door Ziggo onterecht ook wel interactieve TV genoemd) doet Ziggo geen mededelingen, en ook niet over de daarmee gegenereerde omzet. Het aantal VOD transacties is negatief beïnvloedt door de prijsstijging voor voetbal (van €6.95 naar €11.95 per wedstrijd). Over het hele jaar nam het aantal VOD transacties toe met 20.4%.

ziggo inkomsten pay tv

Ondanks dat Ziggo stelt dat de vraag verschuift van vaste abonnementen naar losse VOD-tranacties nemen de inkomsten uit pay-TV (abonnementen en VOD samen) niet of nauwelijks meer toe. Dit kwartaal bedroegen deze inkomsten 41,3 miljoen euro, dat is ongeveer evenveel als in het 4e kwartaal van 2011.

Bron: kwartaalcijfers Ziggo

# permalink

Kabelnoord begint doorgifte HbbTV

17/06/2014

logo kabel noordVanaf vandaag is HbbTV beschikbaar voor Digitale Televisie-abonnees van Kabelnoord. HbbTV staat voor Hybrid Broadcast Broadband Televisie, een open standaard die TV combineert met internetdiensten en waardoor het digitale TV-signaal wordt uitgebreid met extra informatie en mogelijkheden.

Digitale Televisie abonnees die gebruikmaken van een TV of settopbox met HbbTV ondersteuning, zien tijdens het TV kijken kortstondig een ‘rode knop melding’ in beeld. Door vervolgens op de rode knop van de afstandsbediening te drukken, kunnen gemiste programma’s terug gekeken worden, en is extra informatie te vinden of extra beeldmateriaal te bekijken. Tijdens het WK voetbal voegt de NOS extra HbbTV toe aan haar uitzendingen. Hiermee zijn alle hoogtepunten terug te kijken, en de laatste statistieken te bekijken.

HbbTV logoDe grote kabelaars Ziggo en UPC geven HbbTV (nog) niet door, "omdat zij zelf diensten aanbieden via 'de rode knop'". Deze diensten hebben echter niets met interactive TV te maken, het zijn niets meer of minder dan Video On Demand (VOD) diensten. HbbTV biedt meer mogelijkheden, waaronder ook VOD diensten.

Kleinere kabelaars zonder eigen VOD diensten zoals Caiway en SKV Veendam geven wel HbbTV door. Delta kabel in Zeeland gebruikt juist HbbTV om VOD diensten aan te bieden. Delta heeft voor HbbTV gekozen "omdat dit standaard op alle nieuwe televisies beschikbaar is. Klanten hoeven hierdoor niet altijd een nieuwe digitale ontvanger te kopen."

Born: Kabel Noord (Via Mediamagazine)

# permalink

Marktaandeel Rekam daalt sneller dan dat van Ziggo en UPC

10/05/2014

rekam 1e kwartaal 2014
In het eerste kwartaal van 2014 nam het aantal abonnees dat TV kijkt via het kabelnet van de Rekam af met 651 tot 28.828. het totaal aantal mogelijke aansluitingen bedroeg 56.196, zodat de Rekam kabel uitkwam op een marktaandeel van 51,3% voor TV.

Bij de REKAM is sinds 10-10-10 alleen nog maar digitale TV beschikbaar, analoog is helemaal afgeschakeld.

caiway aandeel rekam.1e kwartaal 2014
Bijzonder aan de Rekam kabel is dat er 2 aanbieders naast elkaar actief zijn, en de consument er een keuze heeft; een relatief klein pakket van de REKAM voor € 7,95 per maand, of Caiway waar het basispakket € 18,75 per maand kost, en waarbij diverse extra zenderpakketten beschikbaar zijn. Deze verhouding is al tijden stabiel rond de 42%, het verlies van abonnees is bij beide aanbieders verhoudingsgewijs even groot.

Marktaandeel daalt sneller dan Ziggo en UPC

marktaandeel rekam upc ziggo q1 2014 Het is natuurlijk appels met peren vergelijken, maar het valt op de het marktaandeel van Rekam sneller blijft dalen dan dat van Ziggo en UPC. Verschil is dat Ziggo en UPC (nog) analoge TV aanbieden (Dat is in hun marktaandeel voor TV meegeteld). Daartegen is bij Rekam het goedkoopste pakket beschikbaar, en via aanbieder Caiw ook diverse uitgebreide digitale pakketten.

# permalink

Marktaandeel UPC daalt tot 56,9%

07/05/2014

upc Q1 2014
In het eerste kwartaal van 2014 heeft UPC er 5.900 betalende digitale TV kijkers bij gekregen. Het totaal aantal klanten dat een betaald digitaal abonnement heeft bij UPC kwam uit op 1.114.000. Daarin zijn niet meegerekend de klanten die kijken naar het ongecodeerde basispakket aan digitale zenders. Voor de UPC boekhouding tellen die nog mee als analoge abonnees. Het totaal aantal TV-abonnees daalde met 16.600 tot 1.615.400. Daarmee heeft 69% van de UPC kijkers een betaald digitaal abonnement. Het aantal mogelijke aansluitingen (homes-passed) bedroeg 2.840.800, zodat het marktaandeel van UPC voor TV in haar verzorgingsgebied uitkwam op 56,9%.

Bron: kwartaalcijfers LGI

# permalink

82,8% van de Ziggo klanten kijkt digitaal

16/04/2014

ziggo 1e kwartaal 2014
In het eerste kwartaal van 2014 heeft Ziggo in totaal 12.000 TV-klanten verloren. Het totaal aantal TV-klanten kwam uit op 2.784.000, wat met 4.250.000 homes-passed (mogelijke aansluitingen) neerkomt op een marktaandeel van 65,5%. Het aantal klanten dat digitaal kan kijken (één of meerdere smartcards geregistreerd heeft) steeg in dit kwartaal met 13.000 en eindigde op 2.304.000. Daarmee 82,8% van de Ziggo klanten de beschikking over digitale-TV, oftewel 17,2% kijkt nog analoog.

Extra pakketten

ziggo klanten met extra zenders
Het aantal klanten dat een abonnement neemt op één of meerdere extra betaalde zenderpakketten daalde met 16.000 tot 837.000. Daarmee heeft nu 37,2% van de digitale TV-klanten de beschikking over extra zenders.

# permalink

Minder informatie op pagina Frequentieoverzicht Ziggo Oost (2)

08/04/2014

Ik heb veel reacties gekregen op het ontbreken van informatie op de pagina "Zenderindeling Ziggo/@Home". Sorry, ik ben er niet aan toegekomen iedereen te antwoorden. Ik ben blij dat het zo gewaardeerd word/werd (ook door Ziggo medewerkers die deze informatie gebruikten voor hun werk, en deze informatie intern niet of moeilijk konden vinden....). Ook zijn er mensen die spontaan transponderlijsten voor hun regio hebben toegezonden.

Dat is met de beste bedoelingen, maar ik voel mij niet geroepen om daar handmatig een overzicht uit te gaan samenstellen, om de volgende redenen;

  • Het is niet te garanderen dat zo'n overzicht de juiste informatie bevat. Als iemand uit Maastricht een transponderlijst voor netwerkID 1111 aanlevert, dan kan het best zijn dat in andere regio's waar ook netwerkID 1111 gebruikt wordt andere frequenties in gebruik zijn. Juist omdat Ziggo binnen regio's kan gaan variëren neemt het nut van zo'n lijst af.
  • Het is onmogelijk een complete lijst samen te stellen, en ook nog up-to-date te houden. Daarvoor zijn er teveel regio's.
  • Het zou mij teveel tijd kosten om dat handmatig bij te houden.

Op tweakers.net heb ik gisteren een recente capture uit Cogasgebied gevonden. Daar blijkt het signaal nog alle netwerkcodes te bevatten. Op basis daarvan heb ik éénmalig nog een keer een complete lijst gegenereerd. De kleurtjes geven de verschillen aan t.o.v. de laatste volledige lijst van Enschede. Hoe lang die lijst actueel blijft weet ik niet, vandaag heeft Ziggo alweer een aantal wijzigingen doorgevoerd. Maar het zou misschien sommige mensen kunnen helpen met verdwenen zenders weer terug te vinden. Zoals altijd alles zonder garantie.

Ook veel vragen naar welk programma ik gebruik voor het maken van de overzichten. Dat is nogal complex, maar wie het echt wil weten leest verder na "meer".

Meer.. .

# permalink

Minder informatie op pagina Frequentieoverzicht Ziggo Oost

28/03/2014

Één van de populairste pagina's op deze site is de pagina "Zenderindeling Ziggo/@Home". Op deze pagina waren tot voor kort de gebruikte frequenties van het hele voormalig @Home (Ziggo-Oost) netwerk te vinden. Nu staan er alleen het netwerk van Twente (9001) en een paar testnetwerken op. Dat is niet omdat ik er een paar vergeten ben, maar omdat het signaal in Enschede niet meer informatie bevat. De pagina wordt volledig met een programma gegenereerd uit het Ziggo-signaal, en bevat alle NetwerkIds die in de Service Informatie zitten.

Ziggo geeft sinds kort per regio alleen nog de informatie voor die regio door. Sterker nog, binnen een regio kan de informatie verschillen terwijl toch dezelfde netwerkCode gebruikt wordt. Wie op zoek is naar ontbrekende informatie (bijv. om een niet gecertificeerde decoder in te stellen) zou kunnen proberen het aan de Ziggo klantenservice te vragen. Proberen kan altijd...

# permalink

UPC verliest in één jaar 5,6% van haar klanten

16/02/2014

upc homes passed total digital q4 2013
In 2013 is UPC 97.600 TV-klanten kwijtgeraakt, en kwam uit op 1.632.000 klanten voor TV (analoog en digitaal). Het aantal homes-passed bedroeg 2.838.600, zodat het marktaandeel van UPC voor TV in haar verzorgingsgebied uitkwam op 57,5%.

Het aantal digitale klanten steeg naar 1.108.100, zodat het percentage digitale kijkers nu op 67,9 uitkomt.

Omdat UPC sinds 3 April een basispakket ongecodeerd doorgeeft kan elke klant digitaal kijken zonder daarvoor extra te betalen (of zich te registreren). In de bovenstaande aantallen zijn deze kijkers naar het digitale basispakket niet opgenomen. Het werkelijke aantal digitale kijkers zal dus hoger zijn dan de hier genoemde 1.108.100

Van de digitale abonnees hadden eind december 210.000 klanten de beschikking over Horizon TV, Dat was eind oktober zo'n 200.000, een toename van 10.000. Nu heeft ongeveer 19% van de digitale klanten de beschikking over een Horizon-box.

Abonnee verloop

upc abonnee verloop 2006-2014 Dit kwartaal verloor UPC in totaal 21.300 TV-klanten.. De toename van het aantal digitale abonnees was 6.600, dat is net iets hoger dan het slechtste kwartaal ooit; in het 2e kwartaal van 2013 kwamen er maar 4.700 digitale abonnees bij. (Let op, sinds het 2e kwartaal van 2013 is het basispakket bij UPC ongecodeerd. Mensen die zonder smartcard naar het digitale basispakket kijken worden bij UPC niet als digitale abonnee geteld.)

UPC / Ziggo

In het kader van de geplande overname van Ziggo door LGI is het aardig de resultaten van Ziggo en UPC over de afgelopen jaren met elkaar te vergelijken.

Marktaandeel

marktaandeel upc/ziggo
Het eenvoudigst is het marktaandeel voor TV van beide bedrijven te vergelijken. In december 2007 had UPC nog een marktaandeel van 79,5%, en Ziggo stond op 82,8%. In december 2013 was dat respectievelijk 57,5`% en 65,8%

In 2013 verloor UPC 5,6% van haar TV-klanten (97.000 klanten), bij Ziggo was dat 3,3% (96.000).

Digitale abonnees

digitale abonnees upc/ziggo
De cijfers voor digitale TV zijn niet direct te vergelijken. Bij UPC is digitale TV tot 3 April 2013 puur een betaalde dienst geweest. Voor die tijd moest een abonnee voor digitale TV altijd een apart betaald abonnement afsluiten voor digitale TV, en kreeg daarbij een decoder en/of CI+ module in bruikleen. Daardoor leverde elke digitale abonnee bij UPC meteen extra inkomsten op. Sinds 3 April kan het basispakket ook bekeken worden zonder smart-card. Deze kijkers worden niet meegeteld.

Bij Ziggo was en is het basispakket gratis, maar wel gecodeerd. Abonnees moeten daarom een smartcard registreren om digitaal te kunnen kijken. Dat levert Ziggo niet direct extra inkomsten op, maar het is wel nauwkeurig bekend hoeveel mensen digitaal kijken.

In december 2007 hadden beide bedrijven een nagenoeg even groot percentage aan digitale TV-abonnees; bij UPC had 25,6% van de abonnees digitale TV, bij Ziggo was dat 25,4%. December 2013 was dat voor UPC 67,9%, en voor Ziggo 81,9%

Bron: LGI cijfers Q4 2013

# permalink

Meer in het archief...