digitale kabeltelevisie

Nieuws

REKAM kabel marktaandeel zakt onder 50%

19/11/2014

rekam 3e kwartaal 2014
In het derde kwartaal van 2014 is het aantal abonnees dat TV keek via de kabel van REKAM gedaald tot 27521. Het aantal homes-passed (mogelijke aansluitingen) steeg tot 56553. Daarmee heeft REKAM een marktaandeel voor TV in haar verzorgingsgebied van 48,7%.

Rekam als eerste onder 50%

marktaandeel rekam_vs upc vs ziggo 3e kwartaal 2014
Rekam is hiermee de eerste kabelaar in Nederland waarvan bekend is dat het marktaandeel onder de 50% is gedaald. De meeste kleine kabelaars maken geen abonneecijfers bekend, alleen van Ziggo, UPC en Rekam zijn de abonneecijfers bekend.

Caiway / Rekam

caiway aandeel op rekam kabel q3 2014 Bij Rekam is het mogelijk te kiezen uit twee (digitale) aanbieders; Rekam zelf met een relatief klein zenderpakket en Caiway met uitgebreidere en duurdere zenderpakketten. Sinds 10-10-10 worden bij Rekam geen analoge zenders meer doorgegeven. Het aandeel van Caiway op de Rekam-kabel is al tijden stabiel rond de 42%, het verlies van abonnees is bij beide aanbieders verhoudingsgewijs even groot.

# permalink

Marktaandeel UPC 55,8%

07/11/2014

ontwikeling marktaandeel upc 2006-2014
In het derde kwartaal van 2014 is het marktaandeel van UPC voor televisie in haar verzorgingsgebied gedaald tot 55,8%. Een jaar geleden was dat nog 58,3%, en 5 jaar geleden 71,3%.

upc homes-passed total digital q3 2014
Het aantal TV-abonnees (analoog en digitaal samen) nam in het derde kwartaal af met 13.400 tot 1.590.100. Het aantal mogelijke aansluitingen kwam uit op 1.125.800

upc abonnee verloop tot q3 2014
Het aantal klanten met een betaald digitaal abonnement steeg voor de derde keer op rij met precies 5.900 (WTF?) tot 1.125.800 , waarmee minstens 70,8% van de UPC abonnees digitaal kijkt. Dit zijn abonnees met minstens het Digitale TV Starter pakket, waarin 70 SD en 15 HD zenders zitten. Ook is daarbij de huur van één mediabox of CI+ module inbegrepen. Dit pakket kost € 5,50 per maand extra.

Daarnaast is Bij UPC een 'gratis' onversleuteld digitaal basispakket van 30 SD-zenders, en Nederland 1,2 en 3 in HD beschikbaar in het standaardpakket. Dat digitale basispakket kan met elke DVB-C geschikte ontvanger of TV bekeken worden. Het is dus niet bekend hoeveel van de kijkers daarvan gebruik maakt, bij UPC tellen deze mensen mee als "analoge abonnees". Dit in tegenstelling tot Ziggo, waar alle digitale zenders gecodeerd zijn. Daarvoor is dus bij Ziggo altijd een smartcard nodig, en daardoor weet Ziggo precies hoeveel digitale kijkers er zijn (83,4%) Bij UPC zal het percentage digitale kijkers dus ergens tussen de 70,8% en (theoretisch) 100% zitten.

Bron: kwartaalcijfers LGI


# permalink

Marktaandeel TV Ziggo constant op 65,2%

17/10/2014

abonnee cijfers Ziggo 3e kwartaal 2014
Hoewel het aantal TV-abonnees van ziggo in het afgelopen kwartaal met 18.000 is afgenomen tot 2.759.000 blijft het marktaandeel voor TV van Ziggo gelijk op 65,2%. Dat komt omdat het aantal homes passed (mogelijke aansluitingen) is afgenomen met 25.000 tot 4.233.000. In haar kwartaalcijfers geeft Ziggo geen verklaring voor deze daling van het aantal homes passed. Het aantal digitale abonnees nam toe met 13.000 tot 2.304.000, waarmee het percentage digitale kijkers uitkomt op 84,2%.

Extra pakketten

klanten extra zenders Ziggo
Het aantal klanten dat een abonnement had op één of meer extra digitale zenderpakketten nam toe met 1.000 tot 824.000. Die toename is vooral te danken aan het begin van het voetbalseizoen. In vergelijking met een jaar geleden nam het aantal af met 44.000.

Inkomsten Pay TV

Ziggo inkomsten pay tv q3 2014 Ziggo specificeert in haar kwartaalcijfers niet het aantal VOD transacties, of hoeveel inkomsten daaruit gegenereerd worden. Alleen de totaalinkomsten uit digitale TV pakketten en VOD samen worden vermeld. Die inkomsten zijn afgelopen kwartaal gedaald met 1 miljoen tot 40,3 miljoen euro.

Bron: kwartaalcijfers Ziggo Q3 2014

# permalink

Rekam marktaandeel nadert 50%

08/08/2014

rekam/caiway 2e kartaal 2014
Het marktaandeel van Rekam kabel in Gouda blijft dalen, en bedraagt op dit moment 50,06%. Het totaal aantal abonnees dat TV kijkt via de kabel van Rekam bedroeg 28.173, en met 56.284 mogelijke aansluitingen komt het marktaandeel dan uit op 50,06%. Bij Rekam is het mogelijk te kiezen uit twee (digitale) aanbieders; Rekam zelf met een relatief klein zenderpakket en Caiway met uitgebreidere en duurdere zenderpakketten. Sinds 10-10-10 worden bij Rekam geen analoge zenders meer doorgegeven.

Rekam eindigde afgelopen kwartaal met 16.517 abonnees, Caiway had er 11.656. Het aandeel van Caiway op de Rekam-kabel is al tijden stabiel rond de 42%, het verlies van abonnees is bij beide aanbieders verhoudingsgewijs even groot.

Bij Rekam is het basis-zenderpakket ongecodeerd. Een klein aantal zenders (CNBC, SWR, RTL Television, France 2, TVE en Rai Uno) wordt gecodeerd doorgegeven. Daarvoor heeft de abonnee dus een smartcard nodig, maar er hoeft geen extra abonnementsgeld voor betaald te worden. Op dit moment hebben 531 abonnees dit extra pakket. Vorig kwartaal waren dat er nog 571.

Marktaandeel blijft sneller dalen dan dat van Ziggo en UPC

marktaandeel rekam upc ziggo 2e kwartaal 2014
Het blijft opvallend dat het marktaandeel van Rekam (inclusief de Caiway abonnees) sneller blijft dalen dan dat van Ziggo en UPC. Dit terwijl het aanbod van Rekam toch aantrekkelijker lijkt; een goedkoop pakket van Rekam en een uitgebreider pakket via Caiway.

# permalink

UPC marktaandeel 56,4%

06/08/2014

UPC Q2 2014
Het totaal aantal TV-abonnees van UPC Nederland is in het tweede kwartaal gedaald met 11.900 tot 1.603.500. Het aantal mogelijke aansluitingen (homes passed) bedroeg 2.843.700, zodat het marktaandeel van UPC voor TV in haar verzorgingsgebied uitkwam op 56,4%.

marktaandeelupc q2 2014

Het aantal klanten dat een betaald abonnement heeft op digitale TV steeg met 5.900 tot 1.119.900. Daarmee heeft 69,8% van de UPC klanten een betaald digitaal abonnement. Daarnaast biedt UPC nog een 'gratis' digitaal basispakket van 30 SD-zenders, en Nederland 1,2 en 3 in HD. Voor dit basispakket is geen smartcard nodig, het is dan ook niet bekend hoeveel mensen hier naar kijken.

Bron: kwartaalcijfers LGI

# permalink

Daling extra zenderpakketten Ziggo

04/08/2014

abonneeverloop Ziggo tot 2e kwartaal 2014
In het tweede kwartaal van 2014 is het aantal Tv-abonnees bij Ziggo gedaald met 7.000 tot 2.777.000. Het aantal mogelijke aansluitingen (Homes passed) bedroeg 4.258.000, waarmee het marktaandeel van Ziggo voor TV in haar verzorgingsgebied uitkwam op 65,2%. Het aantal digitale abonnees steeg met 13.000 tot 2.317.000. Een abonnee telt als digitale abonnee als hij de beschikking heeft over een geactiveerde smart card. 83,4% Van de Ziggo abonnees kan daarmee digitale TV kijken.

Extra pakketten

Ziggo klanten extrazenders
Het aantal klanten dat een abonnement had op één of meer extra zender pakketten (digital pay TV subscribers) daalde met 34.000 tot 823.000. Daarmee is 35,5% van alle digitale kijkers. Volgens Ziggo is de afname in het tweede kwartaal vooral te wijten aan het einde van het voetbalseizoen, vergeleken met een jaar geleden nam het aantal af met 45.000, en die daling wordt veroorzaakt door de slechte economische omstandigheden, een omschakeling van vaste abonnementen naar On Demand video en de toegenomen concurrentie van Over The Top (OTT) premium TV providers.

Video On Demand

Over het exacte aantal transacties voor Video On Demand (VOD, door Ziggo onterecht ook wel interactieve TV genoemd) doet Ziggo geen mededelingen, en ook niet over de daarmee gegenereerde omzet. Het aantal VOD transacties is negatief beïnvloedt door de prijsstijging voor voetbal (van €6.95 naar €11.95 per wedstrijd). Over het hele jaar nam het aantal VOD transacties toe met 20.4%.

ziggo inkomsten pay tv

Ondanks dat Ziggo stelt dat de vraag verschuift van vaste abonnementen naar losse VOD-tranacties nemen de inkomsten uit pay-TV (abonnementen en VOD samen) niet of nauwelijks meer toe. Dit kwartaal bedroegen deze inkomsten 41,3 miljoen euro, dat is ongeveer evenveel als in het 4e kwartaal van 2011.

Bron: kwartaalcijfers Ziggo

# permalink

Kabelnoord begint doorgifte HbbTV

17/06/2014

logo kabel noordVanaf vandaag is HbbTV beschikbaar voor Digitale Televisie-abonnees van Kabelnoord. HbbTV staat voor Hybrid Broadcast Broadband Televisie, een open standaard die TV combineert met internetdiensten en waardoor het digitale TV-signaal wordt uitgebreid met extra informatie en mogelijkheden.

Digitale Televisie abonnees die gebruikmaken van een TV of settopbox met HbbTV ondersteuning, zien tijdens het TV kijken kortstondig een ‘rode knop melding’ in beeld. Door vervolgens op de rode knop van de afstandsbediening te drukken, kunnen gemiste programma’s terug gekeken worden, en is extra informatie te vinden of extra beeldmateriaal te bekijken. Tijdens het WK voetbal voegt de NOS extra HbbTV toe aan haar uitzendingen. Hiermee zijn alle hoogtepunten terug te kijken, en de laatste statistieken te bekijken.

HbbTV logoDe grote kabelaars Ziggo en UPC geven HbbTV (nog) niet door, "omdat zij zelf diensten aanbieden via 'de rode knop'". Deze diensten hebben echter niets met interactive TV te maken, het zijn niets meer of minder dan Video On Demand (VOD) diensten. HbbTV biedt meer mogelijkheden, waaronder ook VOD diensten.

Kleinere kabelaars zonder eigen VOD diensten zoals Caiway en SKV Veendam geven wel HbbTV door. Delta kabel in Zeeland gebruikt juist HbbTV om VOD diensten aan te bieden. Delta heeft voor HbbTV gekozen "omdat dit standaard op alle nieuwe televisies beschikbaar is. Klanten hoeven hierdoor niet altijd een nieuwe digitale ontvanger te kopen."

Born: Kabel Noord (Via Mediamagazine)

# permalink

Marktaandeel Rekam daalt sneller dan dat van Ziggo en UPC

10/05/2014

rekam 1e kwartaal 2014
In het eerste kwartaal van 2014 nam het aantal abonnees dat TV kijkt via het kabelnet van de Rekam af met 651 tot 28.828. het totaal aantal mogelijke aansluitingen bedroeg 56.196, zodat de Rekam kabel uitkwam op een marktaandeel van 51,3% voor TV.

Bij de REKAM is sinds 10-10-10 alleen nog maar digitale TV beschikbaar, analoog is helemaal afgeschakeld.

caiway aandeel rekam.1e kwartaal 2014
Bijzonder aan de Rekam kabel is dat er 2 aanbieders naast elkaar actief zijn, en de consument er een keuze heeft; een relatief klein pakket van de REKAM voor € 7,95 per maand, of Caiway waar het basispakket € 18,75 per maand kost, en waarbij diverse extra zenderpakketten beschikbaar zijn. Deze verhouding is al tijden stabiel rond de 42%, het verlies van abonnees is bij beide aanbieders verhoudingsgewijs even groot.

Marktaandeel daalt sneller dan Ziggo en UPC

marktaandeel rekam upc ziggo q1 2014 Het is natuurlijk appels met peren vergelijken, maar het valt op de het marktaandeel van Rekam sneller blijft dalen dan dat van Ziggo en UPC. Verschil is dat Ziggo en UPC (nog) analoge TV aanbieden (Dat is in hun marktaandeel voor TV meegeteld). Daartegen is bij Rekam het goedkoopste pakket beschikbaar, en via aanbieder Caiw ook diverse uitgebreide digitale pakketten.

# permalink

Marktaandeel UPC daalt tot 56,9%

07/05/2014

upc Q1 2014
In het eerste kwartaal van 2014 heeft UPC er 5.900 betalende digitale TV kijkers bij gekregen. Het totaal aantal klanten dat een betaald digitaal abonnement heeft bij UPC kwam uit op 1.114.000. Daarin zijn niet meegerekend de klanten die kijken naar het ongecodeerde basispakket aan digitale zenders. Voor de UPC boekhouding tellen die nog mee als analoge abonnees. Het totaal aantal TV-abonnees daalde met 16.600 tot 1.615.400. Daarmee heeft 69% van de UPC kijkers een betaald digitaal abonnement. Het aantal mogelijke aansluitingen (homes-passed) bedroeg 2.840.800, zodat het marktaandeel van UPC voor TV in haar verzorgingsgebied uitkwam op 56,9%.

Bron: kwartaalcijfers LGI

# permalink

82,8% van de Ziggo klanten kijkt digitaal

16/04/2014

ziggo 1e kwartaal 2014
In het eerste kwartaal van 2014 heeft Ziggo in totaal 12.000 TV-klanten verloren. Het totaal aantal TV-klanten kwam uit op 2.784.000, wat met 4.250.000 homes-passed (mogelijke aansluitingen) neerkomt op een marktaandeel van 65,5%. Het aantal klanten dat digitaal kan kijken (één of meerdere smartcards geregistreerd heeft) steeg in dit kwartaal met 13.000 en eindigde op 2.304.000. Daarmee 82,8% van de Ziggo klanten de beschikking over digitale-TV, oftewel 17,2% kijkt nog analoog.

Extra pakketten

ziggo klanten met extra zenders
Het aantal klanten dat een abonnement neemt op één of meerdere extra betaalde zenderpakketten daalde met 16.000 tot 837.000. Daarmee heeft nu 37,2% van de digitale TV-klanten de beschikking over extra zenders.

# permalink

Meer in het archief...