digitale kabeltelevisie

« Zekatel komt met digitale televisie TV Home cijfers »



Casema Digitaal wijzigt zenderpakket

31 juli 2004

casemalogo.gifCasema Digitaal gaat haar zenderpakket aanpassen per 9 augustus, meldt Dutchmedia. De zenders Private Blue (vergelijkbaar met Private Gold, alleen de spannende delen eruit geknipt), Sky News en Landscape Channel moeten plaats maken voor TBN Europe (gospelzender vergelijkbaar met Life TV), Turner Classic Movies en Motors TV. Niet duidelijk is welke zender wat vervangt, en dat is bij Casema wel belangrijk omdat je daar kan kiezen uit een aantal pakketten. Sky News zat in het 'Nieuws en cultuurpakket'. Geen van de nieuwe zenders past daar echt in. Lanscape Channel zat in het 'Actiefpakket', en daar past Motors TV wel in. Private Blue zat als bonus bij het 'Familiepakket'.

De pakketten maken het bij Casema al onoverzichtelijk, en vooral duur. Het begint met een basisabonnement van € 7,50 waarvoor je een decoder, TVE en Rai Uno krijgt. Je kunt dan wel mailen met de decoder. Als je alle zenders wilt hebben (toch nog minder dan het TV Home pakket) ben je in het 'Familiepakket' € 9,50 extra kwijt. Totaal dus € 17,00. Als je ook nog Spice Platinum wilt (Vergelijkbaar met Private Gold) kost het geheel € 29,50.

Hoe deze wijzigingen varband houden met de verwachtte herlancering van Casema Digitaal is niet duidelijk. Je zou een uitbreiding van het aanbod verwachten, en een prijsverlaging.

Casema digitaal heeft nu volgens Dutchmedia minder dan 27.000 klanten. Toch nog veel, als je aanbod en prijs vergelijkt met dat van TV Home dat nu op 35.000 zou zitten. Volgens de Vecai heeft Essent 1.679.000 analoge abonnees, en Casema 1.329.715. Het percentage digitale kabelabonnees lijkt dus bij allebij ongeveer even hoog te liggen, 2,2% bij Essent en 2,0 % bij Casema. Bij Essent is TV Home nog niet overal beschikbaar, hoe dat bij Casema is weet ik niet.

Overigens, Bij UPC met 2.335.630 analoge klanten zijn er 60.000 digitale klanten, dat komt neer op 2,5%.