digitale kabeltelevisie

« Basispakket ook bij multikabel 'gratis' ARTE niet meer via UPC Digital »



TV Home nieuwsbrief

14 oktober 2004
tvhomelogowit.gifWie zich aangemeld heeft via TV Home kreeg vandaag de eerste email nieuwsbrief binnen. Belangrijkste nieuwtjes;

"Vanaf november is het Voetbalkanaal op drie verschillende kanalen te ontvangen, zodat je zelf beslist welke wedstrijd je wilt zien."

(Maar het zijn nog steeds niet alle acht kanalen (plus een mozaiek-kanaal) waarmee het Voetbalkanaal maximaal uitzendt.)

"Cinenova is gratis te bekijken in het weekend van 29 tot en met 31 oktober. " Volgens RTVInfo is ook bij UPC dat weekend Cinenova gratis, en begint het op 29 oktober om 20:00.

"De Samsung decoder is vanaf november te koop voor € 149,-"

Privacy

Tot zover de inhoud, nu even over de brief zelf;

Wat in de nieuwsbrief ontbreekt is een plain-text deel (Als je mailclient geen HTML ondersteunt, kun je hem niet lezen). Bij het aanmelden staat niets vermeld over plain-text of HTML voor de nieuwsbrief. Normaal krijg je dan een keuze, en als er geen keuze is, dan is dat plain-text.

Wel is er een link waar je dan op kunt klikken om de brief online te lezen. Nadere bestudering van de link, en de HTML in de brief zelf maakt duidelijk waarom dit is; De links (en een tracker image in de HTML) zijn voorzien van een uniek ID zodat precies na te gaan is wie de brief wanneer gelezen (of doorgestuurd) heeft. Elke email heeft een ander ID. Ook over het verzamelen van dit soort informatie staat niets vermeld bij het aanmeldformulier.

Voor wie de brief ook wil lezen, dit is de link zonder herkenbaar gebruikers ID.

Ook het niet vermelden waarom je die brief krijgt, (mensen vergeten dat ze zich ooit aangemeld hebben) is niet echt netjes.

Kijk ik Big Brother, of kijkt Big Brother naar mij?

TV Home, TVD en Multikabel hebben alle interactieve mogelijkheden (communicatie van decoder terug naar kabelmaatschappij) op dit moment stop gezet. Maar de Motorola decoders bij UPC kunnen wel terug praten naar een server. Dat roept een aantal vragen op over wat deze apparaten precies bij kunnen houden, en wat ze terugsturen. Wat mag er met die gegevens gedaan worden, en aan wie mogen ze verkocht worden?

Als ik naar de Travel channel kijk, kan er precies bijgehouden worden naar welke programma's ik kijk. En een reisburo zou dan heel graag weten dat ik alleen naar programma's over Thailand kijk. Dan zouden ze me heel gericht reclame kunnen sturen. Dat lijkt nog niet zo erg. Maar als ze ook weten dat ik (of iemand anders in mijn huishouden) veel naar porno kijk, zouden ze daar wel eens conclusies aan kunnen verbinden over het doel van mijn vakantie in Thailand. Mag iemand dat aan mijn verzekering vertellen (verhoogd risico op AIDS?), of aan justitie?

In het contract dat ik (lang geleden) tekende met toen nog Mr.Zap staat er alleen dit over; "De in het contract opgenomen persoonsgegevens en de eventueel nader verkregen persoonsgegevens kunnen worden opgenomen in een persoonsregistratie. Ondertekening van het contract behelst tevens toestemming tot het verwerken van deze persoonsgegevens voor de doeleinden waarvoor de persoonsregistratie is aangemeld bij de registratiekamer. De persoonsregistratie is aangemeld voor de volgende doeleinden: gepersonaliseerde dienstverlening, direct mailing, statistieken, en analyse per postcodegebied, bedrijfsvoering en ten behoeve van het administreren van de rekening courant-verhouding tussen partijen."