digitale kabeltelevisie

« Decoder gratis bij Caiway Joop Daalmeijer: De themakanalen komen er wel »



'Experts' twijfelen aan haalbaarheid plannen Versatel

17 februari 2005

versatel logoIn de media vandaag twee verhalen over de haalbaarheid van de plannen van Versatel om digitale TV via ADSL te gaan aanbieden.

Techniek

In Planet Multimedia; "Pieper twijfelt aan Versatelplan";

"Pieper zegt in het vraaggesprek dat de huidige ADSL ongeschikt is voor goede kwaliteit video en ook opvolger ADSL-2 tekortschiet om kwaliteitsvideo op tv te brengen die voldoet aan de verwachtingen van de gemiddelde kijker. 'Ik denk niet dat mensen overstag zullen gaan voor een klein venster met video op de pc, of een schokkerig beeld van voetbalwedstrijden op de televisie.'"

Opmerkelijk, de huidige ADSL gaat tot 8 Mbit/s, en ADSL-2 dat er aan komt tot 25 Mbit/s. Bij digitale TV verschilt de nodige hoeveelheid data nogal, maar 4 Mbit is heel redelijk. Sport vraagt wat meer, de EK in breedbeeld zoals afgelopen zomer werd uitgezonden had een constante bitrate van 8Mbit/s. Dat zou ongeveer over ADSL passen.

En dit is nog allemaal met MPEG2 encoding. Als een efficiëntere codering gebruikt wordt, bijv. MPEG4 is er nog minder bandbreedte nodig (De gemiddelde DivX film die mensen downloaden heet een bitrate van 1.5Mbit/s.)

Deze uitspraak is helemaal opmerkelijk omdat hij van Roel Pieper komt, de man die in 1999 nog geloofde dat Jan Sloot een uitvinding had gedaan waardoor op een 64 kB chip 16 films digitaal opgeslagen kunnen worden. Toen was 4kB genoeg voor een hele film, nu is 4Mbit niet genoeg voor voetbal...

"Pieper wilde overigens zelf zes jaar geleden al dat Philips, waar hij toen bestuurslid was, vergaand in settopboxen zou investeren voor interactieve televisie. Pieper ontkent dat hij daarmee veel te ver voor de muziek uitliep en Philips een dure mislukkig bezorgd zou hebben. Hij meent dat met de tv-kabelinfrastructuur ook toen al meer mogelijk was dan eruit gehaald werd."

Financieel

In De Financiële Telegraaf; "Versatel gokt met ’triple play’-strategie";


"Hoewel de marktkenners veel potentieel in het concept zien, vrezen zij dat Versatel de kosten die het moet maken om de plannen te verwezenlijken moeilijk terug kan verdienen."

"Die kosten kunnen torenhoog uitpakken, waarbij het maar de vraag is of het bedrijf uit Amsterdam Zuid-Oost, gezien zijn voortdurende onvermogen om winst te genereren, die kan dragen. Daarnaast is Nederland door de hoge penetratiegraad van kabeltelevisie niet het meest ideale land om triple play uit te rollen, zo betogen de kenners."

"Triple play betekent het in een pakket aanbieden van internet, telefonie en televisie. Versatel is met zijn pakket, dat het vanaf augustus 2005 aan zal bieden, niet uniek: KPN biedt naast telefonie en internet sinds afgelopen herfst ook digitale televisie. Steeds meer kabelbedrijven bieden op hun beurt naast televisie en internet ook telefonie aan."

"Thijs Berkelder, analist bij Petercam, heeft kort na de bekendmaking van het binnenhalen van de voetbalrechten een berekening gemaakt waaruit blijkt dat als Versatel 75 euro per abonnement per maand ontvangt het bedrijf 35.000 nieuwe abonnees nodig heeft om de 30,5 miljoen euro die het per jaar voor de voetbalrechten betaalt terug te verdienen. Daarbij komen dan nog de kosten voor productie, advertentie en set-top boxes. Berkelder: 'Met die zaken erbij kom ik op een grove schatting van zo’n 75.000 tot 100.000 nieuwe abonnees die nodig zijn om het avontuur profijtelijk te maken.'"

We zullen meer weten als Versatel zijn plannen bekend maakt op 2 maart.