digitale kabeltelevisie

« Opta stevent af op conflict met EC Christenunie: Harderwijkers moeten betalen voor TMF »



KPN meet kijkgedrag IPTV

24 november 2005

Logo KPNKPN kan het kijkgedrag van zijn IPTV dienst, die vanaf volgend jaar via ADSL2 wordt aangeboden, van minuut tot minuut volgen. 'We kunnen het kijkgedrag per IP adres analyseren,' vertelde Ludolf Rasterhoff van KPN TV woensdagochtend op het Broadcast Jaarcongres TV en Internet in 't Spant in Bussum."

"KPN begint volgende maand met een "commerciële pilot", waarna de dienst in het eerste kwartaal van 2006 op grote schaal wordt uitgerold. Via een decoder met een elektronische programmagids kan de consument dan kiezen uit minstens vijftig verschillende kanalen, programma’s opnemen en weer terugkijken, of tegen betaling speelfilms bestellen."

"KPN wil het kijkgedrag van zijn abonnees ten behoeve van adverteerders nauwkeurig in kaart brengen. Volgens Rasterhoff is ongeveer een week geleden hierover een contract met een Britse partij getekend. 'We kunnen straks zien of huishoudens sport- of kinderprogramma’s kijken. Daaruit kun je dan bijvoorbeeld afleiden huishoudens kinderen hebben. Vervolgens kun je het advertentieaanbod daarop afstemmen door kijkers gerichte reclame voor te zetten. Consumenten kunnen met een druk op de knop artikelen bestellen. Die zetten wij dan op de maandelijkse rekening.' Rasterhoff denkt zelfs dat het op lange termijn mogelijk wordt 'om te voorspellen wat abonnees gaan kijken. Net als bij Amazon zouden we kijkers dan op andere programma’s kunnen wijzen.'"

De gevolgen van dit soort suggesties kunnen nogal vervelend zijn, lees If TiVo Thinks You Are Gay, Here's How to Set It Straight (pdf) over hoe de Personal Video Recorder TIVO aannames doet aan de hand van kijkgewoontes, en aan de hand daarvan aanbevelingen doet voor andere programma's. Dat is op zich al vervelend, maar als (onjuiste) conclusies ook nog eens aan adverteerders worden doorgegeven...

Voorbeeld: "Mike Binder, creator and star of that show, had set his home TiVo to record his 1999 movie, "The Sex Monster," about a man whose wife becomes bisexual. After that, Mr. Binder's TiVo assumed he would enjoy a steady stream of gay programming."

"Rasterhoff, tot voor kort manager Consumenten Marketing bij KPN Mobiel, ging niet in op een vraag uit de zaal of KPN zijn abonnees toestemming zal vragen voor het vergaren van de gegevens, anders dan 'dat we daar heel netjes mee om zullen gaan'."

Lees verder via Emerce