digitale kabeltelevisie

« TV Home wordt @Home Themazender 'Goede Doelen TV' bij Caiw »



Rapport Booz Allen Hamilton over rol kabel

24 januari 2006

"Naar verwachting zal digitale televisie in de komende vijf jaar breedband voorbijstreven qua penetratie in Europese huishoudens en zo de stuwende kracht gaan vormen achter de ontwikkeling van het Digitale Huis en een hechte digitale maatschappij" Dat is een van de ronkende conclusies uit het rapport "De toekomstige rol van kabel bij de realisatie van het Digitale Huis in Europa" dat is opgesteld door Booz Allen Hamilton in opdracht van Liberty Global, de moedermaatschappij van o.a. UPC. En ook hier geldt; "Wie betaalt bepaalt"

In dit rapport wordt een 'vergelijking' gemaat tussen broadband (algemene term voor internet, ongeacht manier van transport, maar hier vooral gebruikt om op ADSL te duiden) en een toepassing (televisie, dat kan via kabel, maar ook via broadband.) Veel vergelijkingen met andere landen in Europa worden gebruikt om aan te tonen dat de traditionele grote telecombedrijven een bedreiging zijn voor de 'kleine' kabelbedrijven. In deze vergelijkingen wordt nergens genoemd dat in Nederland en Begië de penetratie van kabelaansluitingen veel hoger is dan in alle andere Europeese landen

In dit rapport worden in Europa in het jaar 2010 100,000 banen beloofd in de sector, maar alleen als beleidsmakers een aantal dingen regelen;

1. De aandacht verleggen van breedband naar convergentie/DTV
2. Zorgen voor een evenwichtige marktstructuur en concurrentie in een convergente digitale wereld
3. Bescherming van consumenten afwegen tegen doelstellingen op het gebied van lange termijn investeringen en werkgelegenheid
4. Regelgeving herzien ten gunste van concurrentie op basis van infrastructuur

'Toevallig' zijn dit punten die een UPC wel erg goed uitkomen; consumentenbescherming (prijsregulering) zit UPC niet op te wachten, en concurrentie is vooral tussen infrastructuur gewenst (lees; geen concurrentie op de kabel )

Maar ook de kabelbedrijven moeten zelf ook wat doen volgens dit rapport;

1. Begrijp de klant: ontwikkel op de klant afgestemde end-to-end entertainmentpakketten
2. Bied totaalpakketten voor het hele Digitale Huis aan: ontwikkel aantrekkelijke pakketten
3. Overtuig de consument: versterk marketing- en verkoopvaardigheden
4. Geef de consument wat hij wil: migreer het klantenbestand op proactieve wijze naar digitaal
5. Omvang telt: zorg voor schaalgrootte binnen een land
6. Het draait om teamwerk: ontwerp nieuwe bedrijfsmodellen en ga partnerships aan om superieure digitale
diensten te kunnen leveren

Vooral 4 klinkt leuk, geef de consument wat hij wil. Alleen gaat men er van uit dat de consument niet weet wat hij wil, en dat de kabelaar dat wel kan bepalen. Pro-actief wil zeggen dat de klant naar digitaal moet, ook al wil hij dat zelf (nog) niet. Daar past het ongevraagd aanbieden van decoders wel bij.

Mag ik ook een paar actiepunten geven aan de kabelindustrie?

1. Zorg voor een standaard op gebied van decoders. Dit geeft extra duidelijkheid naar de klant, en grotere koopbereidheid. (als een decoder bruikbaar blijft na een verhuizing zal men er eerder een kopen.) Bovendien maakt dit het aantrekkelijker voor fabrikanten om apparatuur voor de (grotere) markt te ontwikkelen zodat er meer decoderds/TVs beschikbaar komen.
2. Maak die standaard open zodat ook toestellen die voorbereid zijn op DVB gebruikt kunnen worden. Bij satellietontvangst is dat al heel gewoon. Elke ontvanger is te gebruiken door er een geschikte CAM in te stoppen. Zorg dat er een standaard CAM gebruikt kan worden, of maak op zijn minst een geschikte CAM beschikbaar. Ook 'media-center' PC's kunnen dan makkelijk met digitale TV gebruikt worden waardoor het product een stuk aantrekkelijker wordt.
3. Ontwikkel één standaard voor interactieve applicaties, zodat ook content daarvoor makkelijker geproduceerd kan worden. Bij voorkeur moet in samenwerking met satelliet, Digitenne en ADSL-providers een gemeenschappelijke standaard voor interactiviteit gekozen worden.
4. Geef 'gratis' kanalen ongecodeerd door zodat ze overal in huis gebruikt kunnen worden zonder dat extra chip-cards (en abonnementen) gekocht hoeven te worden

De VECAI haalt weer een truc uit die ze al eerder gebruikt hebben; ze doet alsof het Financieele Dagblad de conclusies ondersteunt, terwijl de krant alleen de conclusies van het rapport citeert. In het Vecai journaal: "Naar aanleiding van het rapport dat onderzoeksbureau Booz Allen Hamilton heeft gepubliceerd in opdracht van Liberty Global, schrijft Het Financieele Dagblad dat beleidsmakers en toezichthouders in Europa kabelbedrijven de ruimte moeten geven om te concurreren met grote telecomconcerns met betrekking tot de verkoop van triple play diensten.". In het FD (deze maand gratis voor geregistreerde bezoekers) staat; "Beleidsmakers en toezichthouders in Europa moeten kabelbedrijven meer armslag gunnen om te concurreren met grote telecombedrijven in de combinatieverkoop van snel internet, telefonie en televisie, ook wel triple play genoemd. Anders domineren grote telecombedrijven zoals Deutsche Telekom, France Télécom en British Telecom over een paar jaar deze markt omdat ze grotere schaalgrootte hebben dan kabelbedrijven. Dat concludeert onderzoeksbureau Booz Allen Hamilton in een maandag gepresenteerd rapport over de Europese triple play markt. "

Link: rapport (Pdf, 13.8 MB!)

Bronnen: Webwereld, Planet Multimedia en FD