digitale kabeltelevisie

« Themakanaal MTV Brand New Planet Multimedia: UPC hoogste bieder Essent Kabelcom »



CvdM onderzoekt contract tussen Publieke Omroep en UPC over 3voor12

27 juli 2006

3voor12De programmaraad in Haarlem heeft het Commissariaat voor de Media gevraagd een onderzoek in te stellen naar de weigering van de Publieke Omroep om de themazender 3voor12 beschikbaar te stellen voor analoge doorgifte. Dat schrijft vandaag Trouw. Het CvdM zal in de tweede helft van augustus een uitspraak doen, verwacht een woordvoerster.

In December adviseerde de programmaraad aan UPC om 3voor12 voor het seizoen 2006 - 2007 in het basispakket op te nemen. Toen verklaarde de publieke omroep nog dat 3voor12 beschikbaar was voor analoge doorgifte. Later verklaarde de omroep; "De Publieke Omroep heeft met UPC afspraken gemaakt over analoge en digitale doorgifte van de diverse zenders die de publieke omroep aanbiedt. In dat kader is met door de Publieke Omroep met UPC overeengekomen dat 3voor12 door UPC uitsluitend digitaal aangeboden zal worden".

Haarlemmers die het muziekprogramma willen zien, moeten daardoor 2,16 euro per maand extra aan UPC betalen voor een algemeen digitaal abonnement en nog eens twee euro daar bovenop voor een abonnement op het Extra Channel pakket waarin UPC 3voor12 levert.

Door het verbod op analoge doorgifte van een populair programma steunt de Publieke Omroep dus het commerciële bedrijf UPC bij het maken van winst op zijn digitale aanbod. Dat maakt het van groot belang welke argumenten de Publieke Omroep daarvoor heeft. Want volgens de wet is het de Publieke Omroep verboden ’zich dienstbaar te maken aan de winst van derden’. De programma’s van de omroep zijn immers gemaakt met gemeenschapsgeld en dat was niet bedoeld om de winst van bedrijven te vergroten.

De Publieke Omroep zegt voorlopig geen verklaring te kunnen geven voor het UPC-gunstige besluit. „Degenen die met UPC hebben onderhandeld, zijn met vakantie”, aldus een zegsman. Omdat het besluit ’na overleg met UPC' is genomen, moet ook de laatste de argumenten voor dat besluit kennen. Maar UPC schuift de hete aardappel terug naar de Publieke Omroep, „die toch de eigen voorlichting moet verzorgen”.

Bron: Trouw (via Planet Multimedia)