digitale kabeltelevisie

« Tele2 gaat concurrentie met kabel aan Interactieve tv bij IN-DI »



Ordina: Interactieve televisie breekt definitief door in 2007'

17 januari 2007

logo ordina

Interactieve televisie staat op het punt om definitief door te breken, dat voorspellen de consultants van Ordina Emerging Services. Op basis van actuele ontwikkelingen in de markt en ervaringen bij klanten hebben zij de vijf belangrijkste redenen geïdentificeerd voor de definitieve doorbraak van interactieve televisie in 2007.

Er zijn een aantal barrières voor de ontwikkeling van interactieve tv in Nederland. Kabelmaatschappijen zijn lange tijd terughoudend geweest met investeringen in het netwerk die noodzakelijk zijn om interactiviteit mogelijk te maken. Daarnaast werden de mogelijkheden van interactiviteit door adverteerders onvoldoende benut, waardoor de resultaten ook teleurstellend waren. Tot slot is er onvoldoende geïnvesteerd in het overtuigen van de consument en het ontwikkelen van aantrekkelijke content. De combinatie van deze factoren hebben de ontwikkeling lange tijd afgeremd, maar dit gaat in 2007 veranderen.

Volgens Ordina Emerging Services zijn er vijf redenen waarom interactieve televisie in 2007 definitief gaat doorbreken:

  1. Er ontstaat een goede infrastructuur voor digitale televisie. Het aantal decoders met mogelijkheden voor interactiviteit groeit sterk en steeds meer steden zijn aangesloten op het glasvezelnetwerk.
  2. Groeiende interesse van contentleveranciers en commerciële partijen voor de mogelijkheden van interactiviteit. Grote adverteerders zoals MTV, de Telegraaf en Holland Casino zijn positief over de mogelijkheden van interactiviteit als alternatieve methode voor communicatie met hun doelgroepen.
  3. Sterke behoefte van de consument aan MyTime. De consument wil zelf bepalen wanner hij een bepaald programma bekijkt, dankzij time-shifting en Video on Demand wordt dit steeds beter mogelijk.
  4. Convergentie van tv en internet. Televisie en internet smelten steeds meer samen, onder andere door de enorme populariteit van sites als YouTube.
  5. Opkomst van connected game consoles (PS3, Zune, Wii) Alle nieuwe game consoles voor de woonkamer hebben de mogelijkheid om online te gamen en andere diensten te gebruiken.

"Zoals bij iedere nieuwe innovatie zijn er verschillende factoren die bepalen of een product succesvol is of niet. Het overgrote deel van de consumenten kijkt liever eerst de kat uit de boom, alvorens zij overstappen van het oude vertrouwde naar iets nieuws en onbekends", aldus Albert Mombarg, innovatie consultant bij Ordina Emerging Services. "Het is dan ook belangrijk dat commerciële partijen bereid zijn te investeren in nieuwe businessconcepten en de voordelen voor de consument inzichtelijk maken."

Bron: persbericht Ordina