digitale kabeltelevisie

« OpenTV standaard voor interactiviteit SKO: 24,6% huishoudens kijkt digitaal »



UPC digitaal 501800 abonnees

02 maart 2007

logo upcEind december 2006 had UPC 501.800 digitale kabeltelevisie abonnees. Eind september 2006 waren dat er nog 423.100. Het totaal aantal TV-abonnees was 2.197.000. Dat zijn er 9.900 meer dan 3 maanden ervoor. De groei was met 78.700 ongeveer net zo groot als in het derde kwartaal. Dat blijkt uit de cijfers over 2006 van Liberty Global. Over de groei zegt LGI "We added 79,000 digital subscribers in the fourth quarter in the Netherlands, which is comparable to our third quarter results and reflects our modified strategy to take a more selective approach with this program." De in verhouding tot de eerste helft van 2006 lagere groei zou dus te wijten zijn aan een selectievere marktbenadering. Het effect van decoders die binnen de half jaar gratis proberen worden terug gestuurd wordt niet genoemd, maar heeft ook invloed op deze cijfers. Dat effect bestond nog niet in de eerste helft van 2006, want het D4A programma begon pas in 2006. Dat UPC de marktbenadering gewijzigd zou hebben blijkt overigens niet altijd in de pers: "De methode met het colporteren van de Mediabox hanteert UPC met opzet om de verspreiding sneller te laten verlopen. De colporteurs krijgt betaald per Mediabox die ze weten te slijten. UPC vindt dat niet ongewoon: "In sales is altijd sprake van bonussen.""

Groei abonnees UPC Digital 2006


UPC digitale abonnees 2006
Iedereen die de UPC decoder in ontvangst heeft genomen telt mee als digitale kijker, ook binnen de eerste 6 maanden gratis proberen, en ook als de box niet aangesloten is. Cijfers over hoeveel decoders niet worden aangenomen of weer worden teruggestuurd ontbreken. Overigens vanaf 1 januari 2007 is de gratis probeerperiode ingekort van 6 maanden naar 3 maanden.

Bron: Planet Multimedia