digitale kabeltelevisie

« Meer omzet per kijker UPC digitale televisie Meer HDTV bij UPC »



3 Miljoen digitale aansluitingen, 30% huishoudens HD-ready

05 maart 2008

aansluitingen 4e kwartaal 2007
Volgens de derde Mediamonitor van de Expertgroep Digitale Televisie groeide het aantal huishoudens met digitale televisieontvangst In het afgelopen jaar met meer dan 40% tot 3 miljoen. Grootste groei zat bij de Ziggo (@Home, Casema en Multikabel) kabelbedrijven, en bij KPN met Digitenne en IPTV.

HDTV schermen

Het aantal voor HD geschikte schermen (HD-Ready of FullHD) groeit snel, tot bijna 30% van de huishoudens eind 2007. De verwachting is dat eind 2008 in de helft van de huishoudens een televisie met HD kwaliteit aanwezig zal zijn. Hieruit maakt de Expertgroep Digitale TV op dat er behoefte is aan content in HD. Het rapport verscheen net voor het begin van de hd-dagen.

Niet geheel toevallig komt ook Nlkabel vlak voor de hd-dagen met een bericht dat er veel belangstelling is voor HD toestellen: "Van de Nederlanders die dit jaar een nieuwe televisie willen kopen, stelt 33% van een onderzochte groep televisiekijkers zeker een televisie aan te schaffen die geschikt is voor ontvangst van High Definition signalen. 52% overweegt een aanschaf."

"Ondanks dat veel mensen niet weten welke zenders HDTV-kwaliteit bieden, weet eenzelfde percentage wél wat HDTV te bieden heeft: een betere kwaliteit van beeld en geluid. De meerderheid van de onderzochte kijkers zou een groter aanbod aan HD-programma’s toejuichen. Een kwart van de ondervraagden kijkt daarvoor naar de commerciële omroepen. Volgens de ondervraagden kunnen die al snel programma’s in High-Definition aanbieden."

Opinie

Zeggen dat er behoefte is aan HD-content omdat er veel HD-ready schermen verkocht worden, is net zoiets als zeggen dat er behoefte is aan zandwegen of crossterreinen omdat er veel vier-wiel aangedreven auto's (SUV) verkocht worden. De enige reden dat die auto's zo goed verkopen is omdat ze groter zijn dan die van de buurman. Hetzelfde zou wel eens kunnen gelden voor grote schermen, alles is best zolang die maar groter is dan die van de buren. Wat er op bekeken wordt is van ondergeschikt belang.

Het is jammer dat in het onderzoek van Mediamonitor geen verband is onderzocht tussen bezit van digitale TV, en bezit van een groot scherm. Als er behoefte is aan hoge kwaliteit TV, dan zouden de meeste mensen die nu al een groot scherm hebben op zijn minst een digitale aansluiting moeten hebben en gebruiken. Cijfers daarover ontbreken.

Het lijkt niet te verwachten dat op korte termijn van de commerciële omroepen veel initiatief te verwachten is op HD gebied. In Duitsland zijn de zenders ProSieben en Sat1 gestopt met hun uitzendingen in HD, omdat het teveel extra kost zonder dat er extra inkomsten tegenover staan. In Nederland zal er voorlopig dan ook weinig aanbod zijn van 'gratis' HD-kanalen.

Blijven er over de premium zenders waarvoor extra betaald moet worden. Op dit moment bieden de meeste kabelaars een beperkt HD-pakket met 3 a 4 zenders, waaronder Discovery HD, National Geographic HD voor rond de 4 euro extra. De belangstelling daarvoor lijkt klein: in december had nog maar 2% van alle digitale @Home kijkers een abonnement op het HDTV pakket. Dat is minder dan 1% van alle @Home klanten.

Bron: Mediamonitor