digitale kabeltelevisie

« Publieke Omroep begint 2009 met HDTV Ziggo start met 908.000 digitale kijkers »



Boete voor UPC voor ongevraagd opsturen mediabox

15 mei 2008

upc logoDe Consumentenautoriteit legt zeven boetes op aan het bedrijf UPC Nederland B.V. vanwege de wijze waarop UPC in 2007 via colportage en telefonische verkoop abonnementen op digitale televisie aanbood. De opgelegde boetes bedragen in totaal EUR 303.000.= Daarnaast moet UPC voortaan aan het begin van elk telemarketinggesprek duidelijk het commerciƫle doel van het gesprek meedelen onder last van een dwangsom.

Om het gebruik van digitale televisie te stimuleren bood UPC bestaande abonnees de 'mediabox' aan die nodig is om het digitale televisiesignaal te kunnen ontvangen. Aan de mediabox was een abonnement op digitale televisie gekoppeld, waarvoor consumenten, eventueel na een gratis proefperiode, moesten betalen. In de onderzochte periode - 1 januari 2007 tot 1 april 2007 - hanteerde UPC hierbij onder meer de verkoopmethoden colportage en telefonische verkoop. Bij ConsuWijzer en de Consumentenbond kwamen veel klachten binnen van consumenten over de wijze waarop de mediabox werd aangeboden.

Consumenten beklaagden zich dat zij de mediabox gratis kregen aangeboden maar dat het niet duidelijk was dat ze na een proefperiode aan een abonnement bleken vast te zitten of dat ze expliciet hadden aangegeven geen mediabox te willen ontvangen, maar dat zij toch - soms zelf verschillende keren - een bezorger aan de deur kregen. Naar aanleiding hiervan is de Consumentenautoriteit een onderzoek gestart.

Uit het besluit: "De Consumentenautoriteit is van oordeel dat het toezenden van een mediabox ten behoeve van het afnemen van digitale televisie, al dan niet met aanvullende diensten, zonder expliciete toestemming van de consument een zeer ernstige overtreding is. Zonder dat sprake is van een expliciete wilsovereenstemming wordt door de onderneming aan de consument een product en een dienst met een verzoek om betaling gestuurd. Daaraan doet niet af dat er bij het afnemen van uitsluitend digitale televisie sprake is van een gratis proefperiode. Consumenten worden door een dergelijke handelspraktijk gedupeerd aangezien consumenten, hoewel zij geen toestemming hebben gegeven, zelf actie dienen te ondernemen om een abonnement met de bijbehorende kosten te voorkomen. De overtreding kan daarmee tot financiƫle schade voor de consument leiden. Bovendien leidde deze handelwijze voor consumenten tot overlast, aangezien het op hun weg werd gelegd om de mediabox aan UPC te retourneren."

Cijfers retourzendingen

UPC heeft nooit willen vertellen hoeveel decoders teruggestuurd werden, maar daarvan kunnen we nu wel een indruk krijgen; uit het besluit: "99. UPC heeft in de periode 1 januari 2007 tot 1 april 2007 op [tussen de 70.000 en 120.000] adressen een mediabox laten afleveren nadat deze consumenten -aldus UPC- telefonisch een overeenkomst, inhoudende een abonnement op digitale televisie, waren aangegaan." Over deze periode rapporteerde UPC een groei in aantal digitale abonnees van slechts 9.000. En dat terwijl iedereen die de mediabox in ontvangst nam meteen meetelde als digitale abonnee. Hieruit valt dus af te leiden dat er in deze periode meer dan 61.000 ongewenste decoders teruggestuurd zijn.

Bron: persbericht Consumentenautoriteit