digitale kabeltelevisie

« Hitseries van Disney-ABC beschikbaar bij UPC On Demand Nieuwe kanalen bij Caiw »



SKO start pilot meting digitale zenders

29 mei 2008

sko logoStichting Kijkonderzoek start per 1 september met een pilot voor de meting van de kijkcijfers van 39 digitale kanalen. Via de nieuwste techniek voor zenderherkenning (Enhanced Audio Matching) zal het kijkgedrag naar de digitale zenders door Intomart GfK worden gemeten. De volgende zenders zullen participeren in de pilot. Hieronder bevinden zich ook een aantal buitenlandse kanalen:

NPO: Politiek 24, 101 TV, Cultura, Hilversum Best, Holland Doc, Consumenten TV, Humor TV, Geloven, Sterren.nl, Nederland-e, /Geschiedenis, 3voor12 Central ,3voor12 On Stage, DNTV, Opvoeden doe je zo, Omega TV, Journaal 24
MTV Networks: TMF Party, TMF NL, Nick Jr., Nick Hits
Chellozone: Zone Reality, Zone Horror, Zone Europa, Zone Club, Jim Jam
Chellomedia: Film1, Sport1, MGM Benelux
NBC UNIVERSAL Global Networks: SCI FI Channel, 13TH STREET, Hallmark Channel
Discovery Networks Benelux: Discovery Science, Discovery World, Discovery Travel & living
Carchannel BV: Carchannel
FAN Europe BV: FAN TV
Fortessmedia: Xite
NostalgieNet BV: NostalgieNet

De groei van digitale televisie in Nederland en daarmee de toename van het aantal nieuwe televisiezenders heeft de aanzet tot dit project gegeven. De pilot moet inzicht geven in de meetbaarheid en de betrouwbaarheid van de meting van kijkcijfers voor dit type zenders.

In eerste instantie zal SKO rapporteren over het totaalbereik van de gehele groep digitale zenders. Halverwege 2009 worden de gedetailleerde resultaten van de pilot SKO-Digitaal verwacht.

Bron: persbericht SKO (via Mediaonderzoek.nl)