digitale kabeltelevisie

« 117.000 abonnees Ziggo HDTV-pakket Vijf vragen over de openstelling van de kabel »



Stabiele groei UPC digitaal

04 augustus 2010

upc digitaal 1e kwartaal 2010
Afgelopen kwartaal is het aantal digitale televisie-abonnees bij UPC Nederland toegenomen met 36.300 tot 828.200 abonnees. Het totaal aantal TV-abonees (digitaal en analoog) bij UPC is gedaald met 10.600 tot 1.930.900. Daarmee kijkt 42,9% van de UPC abonnees nu digitaal. Dit blijkt uit de kwartaalcijfers van Liberty Global, het moederbedrijf van UPC.

2.777.300 huishoudens kunnen in principe een abonnement nemen bij UPC (homes passed), wat betekent dat UPC Nederland in haar verzorgingsgebied een marktaandeel heeft van 69,5%.

Voor wat betreft abonnee-aantallen doet UPC het aanzienlijk slechter dan Ziggo . Bij Ziggo had eind juni 53,8% van de abonnees de beschikking over digitale TV, in tegenstelling tot de 42,9% van UPC. Daar staat tegenover dat bij UPC elke digitale kijker extra inkomsten oplevert (minstens € 4,50 per maand extra voor het Digitale TV Starter pakket) terwijl bij Ziggo veel klanten alleen het digitale basispakket bekijken, wat inbegrepen is bij het standaard kabelabonnement. Bij Ziggo heeft maar 25,9% van alle klanten een betaald extra pakket.

Ook in totaal marktaandeel voor televisie zit een opmerkelijk verschil. UPC komt uit op 69,5%, terwijl Ziggo nog op 76,0% zit.

Bron: UPC kwartaalcijfers 2e kwartaal 2010