digitale kabeltelevisie

« Rekam verliest 5 procentpunt marktaandeel door afschakeling analoog Tweede kamer stemt voor concurrentie op kabel »



Ziggo wil kijkers verplichten reclame te kijken bij opgenomen programma's

30 mei 2011

ziggo logoZiggo denkt er over om bij het terugkijken van programma’s op harde schijf-recorder (PVR) kijkers te verplichten reclame te bekijken. Dat verklaarde Marcel Nijhoff, lid van raad van bestuur van Ziggo, aan Emerce. Nijhoff: "De steeds langere reclameblokken kunnen bij het terugkijken makkelijk worden weggezapt en op de lange duur kan dat de omroepen flink wat inkomsten gaan kosten. Wij overwegen dan ook om kijkers voortaan verplicht reclame voor te zetten, die ze niet kunnen onderbreken."

Ziggo heeft nog niet overlegd met de reclame-exploitanten, zoals de STER en RTL. Ziggo wil de verkoop van reclametijd aan deze organisaties overlaten, en niet zelf reclame gaan verkopen.

Verder ging Nijhoff in op de te gebruiken techniek voor Video On Demand (wat overigens los staat van het opnemen op een eigen PVR). Volgens Nijhoff van Ziggo is het beter om in de toekomst vanuit de cloud te werken en de programma’s aan te bieden via het IP protocol. ‘Video on demand is in de huidige opzet technisch nogal gebrekkig,’ zegt Nijhoff. ‘Het vergt enorm veel van de hardware. Enkele jaren geleden hadden we geen andere mogelijkheid, maar met de uitbreiding van de netwerkcapaciteit is het zinvoller om IPTV aan te denken.

Bron: Emerce (via Mediamagazine)