digitale kabeltelevisie

« Ziggo geeft vanaf 9 februari HBO-kanalen door Hoogbouw te hoog gegrepen voor Reggefiber glasvezel »



Minder Ziggo-klanten nemen extra zenders

27 januari 2012

ziggo cijfers 2009-2011

Aan het eind van 2011 had Ziggo 3.008.000 televisie-abonnees, dat waren er 79.000 minder dan eind 2010. Het aantal digitale kijkers bedroeg 2.152.000, waarmee 71,5% van de Ziggo abonnees beschikt over digitale televisie. Het aantal homes-passed (mogelijke aansluitingen) was 4.202.000, zodat Ziggo voor televisie (digitaal en analoog) in haar verzorgingsgebied een marktaandeel had van 71,6%. Dat blijkt uit de jaarcijfers van Ziggo.

aantallen * 1000Q4 2011Q3 2011Q2 2011Q1 2011Q4 2010Q3 2010Q2 2010Q1 2010Q4 2009Q3 2009Q2 2009Q1 2009
Homes passed 4.202 4.193 4.181 4.160 4.141 4.123 4.107 4.070 4.075 4.056 4.038 4.038
Totaal TV customers 3.008 3.0213.047 3.063 3.087 3.100 3.120 3.140 3.165 3.180 3.215 3.236
marktaandeel 71,6% 72,0% 72,9% 73,6% 74,5% 75,2% 76,0% 77,1% 77,6% 78,4% 79,6% 80,1%
Digital TV customers 2.152 2.101 1.971 1.915 1.804 1.732 1.677 1.622 1.552 1.455 1.3821.215
Digital % van TV customers 71,5% 69,5% 64,7% 62,5% 58,4% 55,9% 53,8% 51,7% 49,0% 45,8% 43,0% 37,5%
Digital TV customers with paid digital services 940 944 896 921 897 851 808 818 778 719 666 619
Paid % Digital TV customers 43,7% 44,9% 45,5% 48,1% 49,7%49,1% 48,2% 50,4% 50,1% 49,4% 48,2% 50,9%
Digital pay television services revenue 41.470 37.465 36.829 35.505 33.423 31.011 30.644 29.559 25.202 23.370 22.440 21.953
inkomsten 'extra zenders' per abonnee per maand (alleen klanten met extra pakket) €14,71 €13,23 €13,70 €12,85 €12,42 €12,15 €12,64 €12,05€10,80 €10,83 €11,23 €11,82
inkomsten 'extra zenders' per digitale abonnee per maand (alle digitale klanten) €6,42 €5,94 €6,23 €6,18 €6,18 €5,97 €6,09 €6,07 €5,41 €5,35 €5,41 €6,02

Extra zenders

ziggo 4e kwartaal 2011 percentage extra zenders
Het aantal digitale klanten dat extra zenders afnam daalde in het 4e kwartaal, zowel relatief als absoluut gezien. September 2011 hadden nog 944.000 klanten een of meer extra (betaalde) digitale zenderpakketten, eind van 2011 was dat afgenomen tot 940.000. Dat is 43,7% van de digitale klanten. De daling is opmerkelijk omdat er in voorgaande jaren in het winterseizoen juist sprake was van een toename van het aantal verkochte extra zenderpakketten.

Ziggo geeft zelf als verklaring dat er in augustus een promotieactie was voor Eredivisie Live met een 2 maanden gratis proefperiode. Dat zou 47.000 nieuwe klanten opgeleverd hebben in Q3, maar een deel van die klanten heeft na afloop van de gratis periode in het 4e kwartaal weer opgezegd.

Verder heeft Ziggo in het 3e kwartaal de pakketten-indeling aangepast. Het HD-pakket is opgeheven (de HD-zenders zijn nu standaard of zitten in het TV Plus of TV Extra pakket). De thema-pakketten (zoals nieuws, muziek) van € 3,95 per maand zijn verdwenen, en die abonnees hebben nu automatisch het Plus (€8 per maand bovenop het basisabonnement) of Extra pakket (€12 per maand bovenop het basisabonnement) gekregen. Wie naar een duurder pakket is omgezet betaalde de eerste drie maanden nog het oude bedrag, dus een eventuele prijsverhoging werd voor klanten pas merkbaar in het 4e kwartaal. Dat zou ook gevolgen kunnen hebben voor het aantal afgenomen extra zenderpakketten.

Klanten betalen meer voor extra zenders

ziggo 4e kwartaal inkomsten extra zenders
Omdat de mensen die wel kiezen voor extra zenders daarvoor gemiddeld meer gaan betalen (van € 13,23 naar € 14,71) wist Ziggo de extra inkomsten uit digitale TV toch te verhogen van € 37.465.000 naar € 41.470.000. Over alle digitale klanten genomen wordt gemiddeld € 6,42 besteed aan extra zenders, het hoogste bedrag van de afgelopen 3 jaar.

Bron: Ziggo jaarcijfers 2011