digitale kabeltelevisie

« Versie 0.0.7 van DVB Inspector gereleased 62,3% Digitale abonnees bij UPC »



Groei digitale TV Ziggo stokt

24 januari 2013

stokkende groei digitale abonnees ziggo 4e kartaal 2012
Ziggo had in het 4e kwartaal van 2012 vrijwel geen toename meer van het aantal digitale TV abonnees. Het aantal nam toe met 3.000 om uit te komen op 2.256.000. Het totaal aantal TV abonnees (analoog en digitaal) daalde met 40.000 tot 2.892.000

Omdat het totaal aantal abonnees afnam is het percentage digitale kijkers nog wel gegroeid tot 78,0%, dat was 76,8% een kwartaal eerder

percentage digitaal ziggo q4 2012

Het aantal homes-passed (mogelijke aansluitingen) voor Ziggo bedroeg 4.231.000, waarmee Ziggo op een marktaandeel voor TV van 68,4% komt.

Extra zenders

ziggo 4e kwartaal 2012 percentage extra zenders
Het aantal mensen dat betaalde voor extra zenders nam af met 27.000 tot 929.000. Daarmee heeft nu 41,2% van de digitale kijkers een abonnement op één of meer extra zenders. Omdat die mensen gemiddeld wel meer gingen betalen (nu gemiddeld € 15,42 per abonnee per maand) groeiden de inkomsten uit extra zenders nog met € 988.000. Over de jaren blijven daarmee de extra inkomsten per digitale abonnee ongeveer constant.

ziggo 4e kwartaal 2012 inkomsten extra zenders

Interactieve decoders

Ziggo zegt dat het aantal VOD (Video On Demand) en pay-per-event (ook mogelijk met gewone decoder) transacties gegroeid is met 74% t.o.v. hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. Maar zonder absolute aantallen is dit percentage nietszeggend, zeker als er geen onderscheid wordt gemaakt tussen gratis diensten (uitzending gemist) en betaalde diensten. Cijfers over de inkomsten uit VOD ontbreken volledig. Het aantal interactieve decoders bedroeg 360.000 aan het eind van 2013, een aantal waarvan Ziggo zelf zegt dat het relatief klein is t.o.v. het totaal aantal klanten. VOD lijkt voorlopig nog niet de kip met de gouden eieren te zijn, in ieder geval niet bij Ziggo.