digitale kabeltelevisie

« Niet meedoen ZIggo en UPC houdt lancering HbbTV op UPC gaat basispakket ongecodeerd doorgeven »



HbbTV Forum Nederland kiest voor HbbTV 1.5

28 maart 2013

HbbTV logoHet HbbTV Forum Nederland, een consortium van omroepen, leveranciers, distributeurs en andere belanghebbenden, heeft besloten om in Nederland de 1.5-versie van de internationale HbbTV-standaard te gebruiken. HbbTV, door het forum omschreven als ‘super-teletekst’, biedt televisiekijkers een scala aan interactieve mogelijkheden bij het televisiekijken.

De keuze van het HbbTV Forum Nederland sluit aan bij de keuzes die elders in Europa gemaakt zijn, bijvoorbeeld in Frankrijk en Spanje. Dat zorgt ervoor dat geschikte televisietoestellen sneller op de Nederlandse markt kunnen komen.

HbbTV (Hybrid Broadcast Broadband TV) is een nieuwe vorm van “super-teletekst” waarmee omroepen hun diensten kunnen innoveren door interactiviteit aan het televisiekanaal te koppelen. Een HbbTV-toestel dat verbonden is met het Internet kan extra informatie weergeven van de omroep, bijvoorbeeld programma-gerelateerde apps, achtergrondinformatie en video. Andere mogelijkheden zijn "nu en straks" informatie, via HbbTV zappen naar andere relevante programma's, en interactieve applicaties zoals “uitgesteld kijken”. HbbTV-diensten zijn te activeren met de rode knop op de afstandsbediening van televisietoestellen die de HbbTV-standaard ondersteunen. De 1.5-versie van de internationale HbbTV-standaard ondersteunt “adaptive streaming” van video, een moderne manier om video naar apparaten te versturen die ervoor zorgt dat de kijker altijd van de best mogelijke beeldkwaliteit kan genieten.

Egon Verharen, Manager R&D NPO: "NPO ziet HbbTV als DE uniforme manier om op connected TV’s het publiek te gidsen door haar aanbod, het aanbod te duiden door middel van extra kanaal- en programma-informatie en de betrokkenheid te vergroten met interactieve mogelijkheden en extra toegangsdiensten."

Edwin Valent, Creatief Directeur SBS Broadcasting: "De HbbTV standaard past perfect in de filosofie van onze Full Media Format strategy; zorgen dat onze content aangeboden wordt en interactie plaatsvindt waar, wanneer en op welk device onze gebruiker dat wenst."

Arno Otto, Managing Director Digital Media RTL Nederland: “RTL Nederland streeft naar een open distributie van content: daar aanwezig zijn waar de consument zich bevindt. De HbbTV standaard voor smart TV stimuleert die ontwikkeling. Het draagt bij aan het sneller en breder kunnen verspreiden van onze content over meerdere devices.”

Kabelbedrijven

De grote afwezigen in het forum zijn de kabelbedrijven Ziggo en UPC. Tot nu toe weigeren deze om HbbTV door te geven. Omdat de meeste kijkers in Nederland via één van deze twee operators TV kijken kunnen de meeste kijkers HbbTV dus niet ontvangen. Het wordt daarmee voor omroepen ook weinig aantrekkelijk diensten te ontwikkelen.

Bron: persbericht HbbTV Forum