digitale kabeltelevisie

« Rekam marktaandeel 46,2% Abonnee verlies Ziggo niet extreem »



100.000 aansluitingen verdwenen na overname Ziggo?

13 februari 2015

abonnee cijfers ziggo 4e kwartaal 20142014
Liberty Glogal, het moederbedrijf van UPC en Ziggo, heeft de cijfers over het 4e kwartaal van 2014 bekend gemaakt. Daarin is voor het eerst de resultaten van Ziggo meegeteld. Het aantal abonnees in Nederland bedroeg 4,289,400. In totaal had het bedrijf in Nederland 6,982,700 mogelijke aansluitingen (homes passed). Daarmee komt het marktaandeel op 61,4%.

Digitaal

Het aantal digitale kijkers bedroeg 3,387,300, waarmee 79% van de abonnees digitaal kijkt. In het oude UPC gebied was dit vorig kwartaal 70,8%, en bij Ziggo 84,2%. Maar deze cijfers zijn niet direct te vergelijken. Bij UPC tellen alleen abonnees die een decoder en/of CI+ module huren, en daarvoor ook extra betalen. Er zijn bij UPC ook abonnees die kijken naar een ongecodeerd digitaal basispakket, maar die tellen in dit cijfer niet mee. Bij Ziggo tellen alle abonnees mee die één of meer smart-cards geactiveerd hebben. Die betalen daarvoor geen extra abonnementsgeld.

Vergelijken

Om deze cijfers te kunnen vergelijken met vorige kwartalen voor bovenstaande grafiek heb ik de cijfers van het oude Ziggo en UPC bij elkaar opgeteld. Daaruit blijkt dat aan het eind van Q3 het gezamenlijke marktaandeel ook op 61,4% is uitgekomen. Het aantal abonnees neemt nog steeds af, maar het aantal aansluitingen lijkt ook gedaald.

De verklaring is dat LGI het aantal aansluitingen en abonnees in het oude Ziggo-gebied anders telt. In het verslag geeft LGI een overzicht van de bijgestelde cijfers van Ziggo, zoals LGI die telt. LGI komt uit op ruim 100.000 minder aansluitingen, terwijl het aantal abonnees met maar 15.000 is verlaagd. Op die manier komt LGI voor het oude Ziggo uit op hogere marktaandelen dan volgens de telling zoals Ziggo die hanteerde.

In het jaarverslag staan de herziene cijfers voor Ziggo over Q4 2013 t/m Q4 2014. Ik heb de cijfers zoals Ziggo die presenteerde er onder gezet en de verschillen berekend;

Q4 2013Q1 2014Q2 2014Q3 2014
Cijfers volgens LGI
Homes passed 4106000 4108900 4117500 4120300
Digitaal 2237100 2249600 2259900 2264900
TV abonnee 2783200 2770200 2762700 2744000
Marktaandeel 67,8% 67,4% 67,1% 66,6%
Aandeel digitaal 80,4% 81,2% 81,8% 82,5%
Cijfers volgens Ziggo
Homes passed 4247000 4250000 4258000 4233000
Digitaal 2291000 2304000 2317000 2324000
TV abonnee 2796000 2784000 2777000 2759000
Marktaandeel 65,8% 65,5% 65,2% 65,2%
Aandeel digitaal 81,9% 82,8% 83,4% 84,2%
Verschil
Homes passed 141000 141100 140500 112700
Digitaal 53900 54400 57100 59100
TV abonnee 12800 13800 14300 15000


Bron: cijfers Q4 2014 LGI