digitale kabeltelevisie

« 100.000 aansluitingen verdwenen na overname Ziggo? CPB tikt Ziggo op de vingers wegens privacyovertredingen digitale tv »



Abonnee verlies Ziggo niet extreem

10 mei 2015

Ziggo q1 2015
In het eerste kwartaal is Ziggo 49.500 TV klanten verloren. Het totaal aantal TV-abonnees bedroeg 4.239.900, en met 6.993.600 mogelijke aansluitingen bedroeg het marktaandeel 60,6%. Sinds eind 2014 is Ziggo overgenomen door LGI, het bedrijf dat ook UPC bezit. Beide bedrijven worden/zijn samengevoegd en gaan als Ziggo verder. Sindsdien worden de resultaten van voormalig Ziggo en UPC ook niet meer apart gepubliceerd.

Klantverlies niet ongewoon

ziggo q1 2015 abonnee verlies In tegenstelling tot wat diverse media suggereren is het klantverlies niet extreem. Als we kijken naar het abonneeverloop van Ziggo en UPC gecombineerd over de afgelopen zes jaar zien we betere en slechtere kwartalen. Kabel verliest al jaren marktaandeel, en dat is hier niet anders. Uit deze cijfers valt dus niet op te maken dat het verwijderen van bepaalde zenders en/of storingen ontstaan tijdens de netwerkharmonisatie geleid hebben tot extra opzeggingen.

Digitaal/analoog

ziggo analoog digitaal q1 2015 Het is niet precies op te maken uit de cijfers hoeveel mensen digitaal kijken bij Ziggo. Bij het oude UPC kon dat al een tijdje niet meer, omdat UPC een ongecodeerd basispakket van 30 zenders introduceerde. Omdat daarvoor geen smartcard nodig is was het voor UPC onbekend hoeveel klanten van dat digitale basispakket gebruik maakten.Die mensen werden door UPC meegeteld als "analoge" klanten.Digitale klanten betekenden bij UPC dat ze een decoder en/of CI+ module huurden, en daarmee ook extra inkomsten opleverden.

Bij het oude Ziggo was bij het standaard abonnement een digitaal pakket van 60 zenders opgenomen. Daarvoor was wel een smartcard nodig, maar na eenmalig aankoop daarvan was er geen extra abonnement nodig.Daardoor was bij Ziggo precies bekend hoeveel klanten digitaal keken. Ook in het voormalig Ziggo gebied is nu het ongecodeerde basispakket van 30 zenders ingevoerd. De regeling van het gecodeerde standaardpakket van 60 zenders zonder extra kosten blijft voorlopig voor bestaande klanten in stand. Nieuwe klanten moeten een duurder abonnement afsluiten waarbij de huur van een decoder is inbegrepen.

In de nieuwe cijfers gebruikt LGI de termen "Basic Video" en "Enhanced Video". Een enhanced video klant;"is a home [...] that receives our video service [...] via a digital video signal while subscribing to any recurring monthly service that requires the use of encryption-enabling technology." De voormalige Ziggoklanten die het basispakket digitaal kijken terwijl ze daarvoor niet extra betalen worden toch onder enhanced videoklanten gerekend. Het aantal klanten dat enhanced/digitaal kijkt nam het dit kwartaal af met 19.200. In bovenstaande grafiek worden de "enhanced video" klanten geteld als digitale kijkers.

Bron: kwartaalcijfers LGI

# permalink