digitale kabeltelevisie

« Grootste daling UPC TV-abonnees in 6 jaar Ziggo voegt zenders toe aan TV Extra pakket »



Marktaandeel Rekam kabel 54%

17 mei 2013

verloop rekam marktaandeel 2009-2013
De marktaandeel voor televisie van Rekam-kabel is in het 1e kwartaal gedaald tot 54%. Het aantal mogelijke aansluitingen steeg tot 58.197, maar het totaal aantal abonnees dat TV kijkt via de kabel van Rekam daalde tot 31.472.

Via de kabel van Rekam kan alleen digitaal gekeken worden, een analoog TV-pakket is er sinds 10-10-10 niet meer beschikbaar. Er kan gekozen worden uit twee aanbieders; Rekam met een basispakket voor € 7,95 per maand, en Caiway met een uitgebreider pakket (vanaf) € 18,75 per maand. De afname van het aantal abonnees is bij beide aanbieders verhoudingsgewijs even groot, Caiway houdt stabiel een aandeel van 42% van de abonnees op de Rekam-kabel.

Marktaandeel

verloop marktaandeel Ziggo/UPC/Rekam 2008-2013
Rekam blijft sneller abonnees verliezen dan de andere kabelbedrijven in Nederland waarvan cijfers bekend zijn. Vanwege het verschillende karakter en omvang van deze bedrijven zou je kunnen zeggen dat dit appels met peren vergelijken is. Toch is het opvallend dat het kabelnetwerk waar de klant kan kiezen uit zowel het goedkoopste (Rekam) als het meest uitgebreide (Caiway) basispakket meer klanten verliest dan de andere kabelbedrijven. Zou het grote verschil dan toch zijn dat Ziggo en UPC nog steeds analoge TV aanbieden?