digitale kabeltelevisie

« Minimale groei digitale TV UPC Rekam kabel verliest weer marktaandeel »



REKAM marktaandeel stijgt - of toch niet?

23 augustus 2013

rekam_abonnee cijfers q2 2013
In het tweede kwartaal van 2013 nam het totaal aantal abonnees dat via REKAM kabel keek af tot 30.921. Daarvan hadden er 12.972 een abonnement via provider Caiway, de rest keek via REKAM. Het totaal aantal (mogelijke) aansluitingen bedroeg 55.818, en daarmee komt REKAM op een marktaandeel van 55,4%.

Het eerste kwartaal van 2013 was het marktaandeel van de REKAM-kabel nog 54,1%, nu dus 55,4%. Die stijging is niet te verklaren door toegenomen abonnee-aantallen (integendeel), maar door een afgenomen aantal aansluitingen (-4%). In diverse gemeentes is het aantal aansluitingen naar beneden bijgesteld, onduidelijk is waarom. Natuurlijk heeft de redactie van digitalekabeltelevisie.nl de REKAM gevraagd naar een verklaring voor deze daling, maar heeft tot nu toe geen antwoord mogen ontvangen.

Het basispakket van REKAM is ongecodeerd. Een klein aantal zenders (CNBC, SWR, RTL Television, France 2, TVE en Rai Uno) wordt gecodeerd doorgegeven. Daarvoor heeft de abonnee dus een smartcard nodig, maar er hoeft geen extra abonnementsgeld voor betaald te worden. Op dit moment hebben 575 abonnees (3,2%) dit extra pakket.

Via de kabel van Rekam kan alleen digitaal gekeken worden, een analoog TV-pakket is er sinds 10-10-10 niet meer beschikbaar. Het netwerk is uniek omdat er gekozen kan worden uit twee aanbieders; Rekam met een basispakket voor € 7,95 per maand, en Caiway met een uitgebreider pakket (vanaf) € 18,75 per maand. Het aandeel van Caiway op de REKAM-kabel is al tijden stabiel, en bedraagt 42%.

caiway_aandeel_rekam_q2_2013.png