digitale kabeltelevisie

« Matige groei digitale TV bij UPC Consument dik tevreden met analoge televisie »



OPTA wil analoog en digitaal keuze op de kabel

06 augustus 2008

opta logoGisteren heeft de OPTA (de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit) eindelijk de ontwerpbesluiten voor de "wholesale omroepmarkten" voor Ziggo (PDF, 273 paginas) en UPC (pdf, 276 paginas) gepubliceerd. Deze waren al wel aangekondigd, maar de inhoud was nog onbekend. De OPTA wil dat er meer keuze voor de consument komt op de TV-kabel. Daarom wil OPTA de twee grootste kabelmaatschappijen in Nederland, UPC en Ziggo, een tweetal verplichtingen opleggen. Ten eerste moeten alternatieve aanbieders hun eigen digitale TV-pakket kunnen aanbieden over de kabel. Ten tweede zijn UPC en Ziggo verplicht om de analoge kabelaansluiting administratief door te verkopen aan andere bedrijven. Deze bedrijven moeten dan nog wel zelf de uitzendrechten regelen.

Dit betekent dat een consument voor zijn analoge kabelabonnement of voor een digitaal pakket via de kabel (of beide) volledig kan overstappen naar een alternatieve aanbieder. Dan krijgt de consument keuze via de kabelaansluiting tussen verschillende (plus)pakketten en serviceniveaus. Bovendien verwacht OPTA dat de toenemende concurrentie de televisiekijker aanzienlijke financiële voordelen kan opleveren als gevolg van de druk die op de prijzen ontstaat.

Twee aansluitingen

In de toekomst kunnen consumenten een triple play pakket afnemen via zowel de kabelaansluiting, als via de aansluiting van KPN. Om deze twee te prikkelen om met elkaar te concurreren en te investeren in het eigen netwerk, krijgen zij vooralsnog geen toegang tot elkaars netwerk. Meer concreet: KPN mag in beginsel geen gebruik maken van de wederverkoop van de analoge TV-aansluiting, net zoals UPC en Ziggo geen telefoniediensten mogen aanbieden over het netwerk van KPN.

Vervolg

Deze analyse van de omroepmarkt en bijbehorende verplichtingen staan beschreven in het ontwerpbesluit dat OPTA gisteren publiceerde. Marktpartijen, belangenorganisaties en anderen hebben tot 29 september om hun zienswijze op OPTA’s voornemen te geven. Na verwerken van deze reacties, notificeert OPTA het marktanalysebesluit bij de Europese Commissie die met het besluit moet instemmen. OPTA streeft ernaar dat het besluit op 1 januari 2009 van kracht wordt. Vervolgens gaat de toezichthouder de verplichtingen voor UPC en Ziggo (toegang voor digitale aanbieders en wederverkoop van de analoge aansluiting) nader uitwerken in een zogeheten implementatiebesluit. Daarin staan de concrete maatregelen die, zowel technisch als administratief, nodig zijn voor deze toegang en de wederverkoop alsmede de tarieven die UPC en Ziggo daarvoor in rekening mogen brengen.

Commentaar

Als deze verplichtingen door "Europa" goedgekeurd worden is het nog de vraag hoe het in de praktijk gaat uitwerken. Voor het analoge doorverkopen gaf Vincent Dekker in Trouw al aan: "De grootste hobbel ligt vermoedelijk in Amerika. De Opta heeft bepaald dat nieuwe concurrenten op de kabel zelf voor de uitzendrechten moeten zorgen. Dat zal bij veel zenders geen probleem zijn. Maar bijvoorbeeld Animal Planet en Discovery Channel zijn deels in handen van de Amerikaan John Malone, en die is toevallig ook eigenaar van UPC. De kans dat Malone snel een contract tekent zodat ook concurrenten Animal Planet op het UPC-net kunnen verspreiden, moet niet al te groot worden ingeschat, zo geeft ook de Opta toe. En de Opta kan Malone in deze kwestie niet dwingen. Aangezien er om technische reden slechts één analoog pakket naar álle aansluitingen van een kabelnet kan worden gestuurd, zal een concurrent een kastje bij zijn abonnees moeten plaatsen dat het signaal van in dit geval Animal Planet blokkeert. Dat maakt het analoge pakket van een concurrent meteen een stuk duurder."

Bron: persbericht OPTA