digitale kabeltelevisie

Conclusie

PVR

Als 'gewone' PVR heeft de Cisco een aantal zwakke punten; er kan maar één opname tegelijk worden gemaakt, de time-shift buffer kan niet als opname bewaard worden, en opnames kunnen niet digitaal via USB of ethernet overgezet worden naar een computer. Verder is de teletext functie zwak. Dat zijn tegenwoordig toch min of meer zaken die standaard verwacht worden van een PVR. Maar verder is deze decoder bruikbaar als PVR.

Het is moeilijk om te zeggen hoe betrouwbaar het apparaat is, op basis van de beperkte tijd die ik met een enkel exemplaar getest heb. In de tijd dat ik er mee gespeeld heb ik een keer een spontane reboot meegemaakt waardoor een opname die bezig was verloren ging, en een keer liep de decoder vast tijdens afspelen van een opname. Dat hoort allemaal niet bij een PVR, maar ook bij andere types komt dit helaas nog voor. Maar op fora zijn ook veel horrorverhalen te vinden van mensen waar het apparaat dagelijks vast loopt.

Maar wie vooral op zoek is naar een gewone PVR, en niet per se een interactieve decoder wil hebben, die kan misschien toch beter verder kijken. Daarvoor bevat dit apparaat teveel minpuntjes, en zijn er betere opties.

Interactief

Technisch werkt het interactieve deel van deze decoder behoorlijk goed. Soms is er in de EPG wat vertraging bij het ophalen van de data, maar de beschikbaarheid van een EPG voor 8 dagen maakt dat wel weer goed. Ook het oproepen van de Video On Demand catalogus en films gaat vrij soepel. Er is weinig verschil te ontdekken in het afspelen (pauzeren, spoelen, etc) van een opname op de harde schijf, en het afspelen van een programma via VOD.

Melding Server Fout
Dit scherm ben ik maar zelden tegen gekomen, en bij een tweede keer proberen werd de gevraagde infomratie wel getoond.

Diensten

De aantrekkelijkheid van interactieve televisie wordt maar voor een klein deel bepaald door de hardware. Het is veel belangrijker wat je er mee kan bekijken, en tegen welke prijs. Of een bepaalde dienst tegen een bepaalde prijs aantrekkelijk is, moet iedereen voor zichzelf bepalen. Toch heb ik een paar bedenkingen bij de manier waarop Ziggo probeert VOD in de markt te zetten.

Ooit gemist

Programma's Ooit gemist Nickelodeon
Dit is de enige dienst die 'gratis' is bij Ziggo, tenminste voor zenders die in je gewone abonnement opgenomen zijn. Voor het basispakket zijn dit de zenders MTV (met 4 afleveringen van Pimp My Ride, 4 afleveringen van Viva la Bam en 4 afleveringen van My super Seet) en 13th street (met 2 afleveringen van Sea patrol, de film Deadly Encounter en een documentaire over America's deadliest Prison Gang.)

Wie het kidspakket (of totaalpakket) heeft kan ook programma's opvragen van JimJam en Nickelodeon. En bij Kennnis & Nieuws zijn programma's beschikbaar van History en Travel Channel. Maar over het algemeen is dit aanbod nogal mager.

Uitzending gemist

Uiztending gemist Publieke omroepDe dienst "Uitzending gemist" is bij Ziggo alleen beschikbaar met een vast abonnement van € 4,95 per maand. Daarvoor kan je programma's van de publieke omroep, RTL en SBS tot 10 dagen lang terug kijken. Dat bedrag heb je er volgens mij alleen voor over als je van tevoren al weet dat je veel uitzendingen gaat missen. Dan kan je beter een gewone PVR aanschaffen, en wat meer gaan opnemen. Uitzending gemist is typisch iets wat je incidenteel wilt kunnen gebruiken.

Bij veel aanbieders die interactieve diensten bieden is de dienst "Uitzending gemist" inbegrepen in het basisabonnement. Bij UPC in het starterpakket is 2 dagen programma gemist beschikbaar, voor meer dagen moet je een duurder pakket nemen. Ook bij interactieve televisie van KPN is 2 dagen uitzending gemist standaard beschikbaar.

TV-Theek

Bij TV-Theek zijn voor € 9,95 per maand films, TV-series en documentaires te bekijken die allemaal al een keer op televisie zijn geweest. "Al een keer" is een understatement, veel van deze series en films (zoals Friends, Dukes of Hazerd, You've got mail) zijn wel vaker dan een keer op televisie geweest. Ziggo geeft geen opgave hoeveel films en series er minimaal beschikbaar zijn.

Vergelijken we dit weer met UPC, daar zijn bij het starterpakket ruim 400 films standaard beschikbaar. Bij het Royaal pakket komen er dan nog 500 uur aan series bij.

Verschil Ziggo/UPC

De situatie met UPC is natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar. Bij Ziggo kan 'gratis' (naast het standaard tarief) digitale televisie gekeken worden, zolang de klant zelf een decoder en smartcard aanschaft. Bij UPC moet een extra abonnement worden genomen van minimaal 4,50 per maand, en daarvoor krijgt de klant een interactieve decoder, en een basispakket aan interactieve diensten. Omdat bij UPC elke gehuurde decoder standaard voorzien is van interactiviteit kan iedere digitale kijker van UPC dus 'gratis' gebruik maken van uitzending gemist. Daardoor is de drempel voor de klant om het eens te proberen een stuk lager dan bij Ziggo. (Of die klant dan ook andere, betaalde diensten gaat afnemen is natuurlijk nog maar de vraag.)

Bij Ziggo moet de klant uit eigen initiatief een bewuste keuze maken voor een interactieve decoder. Dat kan je stimuleren door die decoder zelf aantrekkelijk te maken, of de prijs van die decoder laag te houden, of door een aantrekkelijk aanbod aan diensten te bieden. Bij Ziggo wordt voorlopig aan geen van deze voorwaarden voldaan.

Kabelbedrijven zouden veel belang bij VOD kunnen hebben, er valt geld te verdienen. Maar dan moet er wel geschikte en aantrekkelijke apparatuur bij de klant staan, en de klant moet gewend zijn om het interactieve deel te gebruiken. Voor wie niet gewend is om VOD te gebruiken, zal er weinig reden zijn deze decoder te kopen, er zijn betere alternatieven op de markt. Als dit nou een geweldige decoder was geweest waar toevallig interactieve functionaliteit bij had gezet, had deze decoder kunnen helpen met in de huiskamer krijgen van de nodige techniek.

Met deze combinatie van beschikbare hardware en diensten zal VOD bij Ziggo moeizaam van de grond komen.